Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek
Niskie ciśnienie oleju/brak smarowania
Jednym z grzechów głównych użytkowników turbosprężarek jest nieodpowiednie stosowanie oleju. Niskie ciśnienie lub tymczasowy brak smarowania przekłada się na wzmożone tarcie w układzie wirnik-łożysko. W rezultacie dochodzi do wyeksploatowania łożysk i przegrzania osi, która może ulec pęknięciu.Wycieki oleju
Kolejny istotny problem związany z olejem wynika z jego niekontrolowanego wycieku. Stopniowo, coraz więcej oleju może przedostawać się przez szczeliny w osi wirnika, trafiając wprost do układu wydechowego i dolotowego. Świadczy to o słabości uszczelnień i ogólnej, złej kondycji turbiny.Uszkodzony wirnik
Kiedy do wnętrza turbiny przypadkiem przedostanie się ciało obce, wielce prawdopodobne jest uszkodzenie wirnika. Łopatki podlegają pogięciu i wyszczerbieniu, tracąc swoje walory funkcjonalne. Nie wytwarzają optymalnego ciśnienia, a przez brak wyważenia wzmagają proces zużycia łożysk.Przegrzanie układu
Nadmierna temperatura spalin lub zbyt szybkie wyłączenie silnika może doprowadzić do nagromadzenia węgla z wypalonego oleju. Zwęglony olej wytwarza zator, blokujący odpływ oleju w korpusie turbiny. Nagromadzenie węgla powoduje też tarcie, co prowadzi do zgięć i pęknięć turbosprężarki.Awarie kierownicy
Awarie kierownicy to problem typowy dla turbosprężarek ze zmienną geometrią, obecny zwłaszcza w samochodach o sporym przebiegu. Z czasem, mechanizmy sterujące wychyleniem łopatek kierownicy ulegają zatarciu. To samo dzieje się z dźwigniami, wskutek czego łopatki nie mogą uzyskać właściwego wychylenia.Brak sterowania
Elementem oddziałującym na wychylenie łopatek bywa podciśnieniowy siłownik. Niestety, pod wpływem korozji lub wewnętrznego uszkodzenia może on odmówić posłuszeństwa. Skutek nie trudno przewidzieć – konstrukcja turbosprężarki zaczyna pracować nieprawidłowo.Spotkała Cię awaria? Skorzystaj z usług fachowca!
Większość awarii turbin jest prosta do wykrycia. Wystarczy skorzystać z pomocy specjalisty, który zdiagnozuje usterkę i zadecyduje co z nią zrobić. Optymalnym wyjściem często okazuje się regeneracja turbosprężarki. Usługę tego typu świadczy wiele wykwalifikowanych serwisów, m.in. PPHU Turbo z Oleśnicy koło Wrocławia.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana