Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega geometria kół?
Geometria zawieszenia, czyli zestaw parametrów definiujący położenie i ruch kół podczas jazdy, decyduje o stabilności naszego samochodu, określa przenoszenie sił między oponami i podłożem. W samochodach osobowych powinno nam zależeć na takim ustawieniem zawieszenia, które umożliwi nam spokojne poruszanie się po prostej i dynamiczne wchodzenie w zakręty na drogach. Kiedy nasz samochód przemieszcza się po prostej, koła powinny stabilnie utrzymywać kierunek jazdy – daje nam to ostawienie kół w taki sposób, by płaszczyzny ich obrotu były równoległe do osi pojazdu. Gdy samochód porusza się po łuku, koła zewnętrzne powinny poruszać się po większym łuku niż koła wewnętrzne. Właściwa geometria kół pozwala nam zachować styk opony z podłożem na zakręcie. Co więcej warto wiedzieć o geometrii kół?
Najważniejsze parametry: zbieżność i pochylenie kół
Zbieżność to relacja wzajemnego ustawienia przednich i tylnych kół pojazdu. Wbrew pozorom, prawidłowo ustawione koła nie są do siebie całkowicie równoległe, jednak kąt zbieżności wynosi od -3 do +3 stopni. Dodatnia zbieżność przednich kół zapewnia nam stabilną jazdę na wprost i nieco leniwe wchodzenie w zakręt, natomiast ustawienie rozbieżne zmusza nas do częstych korekt podczas jazdy na wprost, za to łatwiej wchodzimy w zakręt. Kolejny parametr geometrii to pochylenie kół. Kiedy spoglądamy na samochód z przodu, to przedłużenie kształtu kół w przypadku właściwej geometrii tworzy ramiona trójkąta. Kąt pochylenia, czyli kąt zawierający się między płaszczyzną koła a płaszczyzną pionową, mieści się w przedziale od -10 do +10 stopni.Sworzeń zwrotnicy
By dokładniej opowiedzieć o geometrii kół, musimy przyjrzeć się także parametrom dotyczących sworznia zwrotnicy. Pierwszy z tych parametrów to kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Wyobraźmy sobie samochód z boku: wyznaczamy kąt pomiędzy pionową osią koła a osią sworznia zwrotnicy i znajdujemy miejsce przecięcia osi sworznia z podłożem.Jeśli znajduje się przed miejscem, gdzie opona styka się z podłożem, mówimy o kącie dodatnim, w odwrotnej sytuacji mamy do czynienia z kątem ujemnym i tzw. opóźnieniem osi sworznia zwrotnicy – mówi nam przedstawiciel Serwisu ogumienia Kuliszewski z Prudnika. Ostatni ważny parametr to kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Wykreśla się go między sworzniem zwrotnicy a pionową osią koła. Geometria kół w serwisie„Geometrią kół” określa się także szereg czynności, które są wykonywane w serwisie samochodowym, by sprawdzić (i ewentualnie przywrócić) odpowiednie położenie kół – specjalista zaczyna od kontroli poszczególnych elementów:
- kontrola silentbloków wahaczy (jeśli są zużyte, nie będzie możliwa prawidłowa geometria kół),
- kontrola sworzni wahaczy,
- kontrola drążka kierowniczego (wszelkie luzy trzeba wyeliminować).
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana