Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega audyt podatkowy?
W dużych przedsiębiorstwach łatwo o niedopatrzenie, jeżeli chodzi o płacenie podatków w należnym wymiarze. Kontrole organów państwowych są jednak bezlitosne, a kary bardzo wysokie. Dlatego najlepiej zdać się w tej kwestii na wsparcie specjalistów z zewnątrz, którzy przeprowadzą audyt podatkowy. Czym on jest? I czy rzeczywiście warto się na niego zdecydować? Wyjaśniamy.
Audyt podatkowy – co to takiego?
W każdej firmie zawieranych jest mnóstwo umów, a także wykonywana jest ogromna liczba transakcji finansowych. Przedsiębiorstwa nabywają i sprzedają dobra oraz oferują różnego rodzaju usługi. Co więcej, są w nich zatrudniani pracownicy – wymaga to podpisania z nimi umów o pracę czy umów cywilnoprawnych.
Wszystkie te czynności skutkują obowiązkiem płacenia podatków w odpowiednim wymiarze. Nawet jeżeli w firma ma własny dział księgowy, czasami trudno mieć wszystko pod kontrolą. Z pomocą przychodzi możliwość przeprowadzania audytu podatkowego.
„Wykonanie audytu podatkowego w firmie i wykrycie ewentualnych nieprawidłowości nie skutkuje żadnymi karami dla przedsiębiorcy. Otrzymuje on od specjalistów cenne wskazówki na temat tego, co musi zmienić, aby w przypadku kontroli z urzędu skarbowego, nie narazić się na dotkliwe sankcje” – mówi ekspert z KWS Tax.
Zadaniem osób przeprowadzających audyt jest też zoptymalizowanie obciążeń podatkowych. Takie zabiegi korzystnie przekładają się na sytuację finansową firmy.
W jaki sposób wykonuje się audyt podatkowy?
Specjaliści, którzy zajmują się prowadzeniem audytu podatkowego, uważnie przeglądają całą dokumentację księgową. Analizują księgi rachunkowe, faktury, rachunki czy umowy. Weryfikują także, czy wszelkie kalkulacje zostały wykonane prawidłowo.
Zadaniem takich osób jest również identyfikacja możliwego ryzyka podatkowego. Specjaliści badają w tym celu zamówienia, zlecenia oraz dokumentację potwierdzającą zawarcie transakcji. Sprawdzają też bieżące rozliczenia – dzięki temu mogą zaproponować zastosowanie rozwiązań, które zoptymalizują sposób naliczania i płacenia podatków. Mogą oni też ocenić ryzyko podatkowe w sytuacji przejęcia przedsiębiorstwa lub połączenia się z innym podmiotem gospodarczym.
Na koniec audytu sporządzany jest raport. To w nim specjaliści stawiają diagnozę na temat nieprawidłowości w uiszczaniu oraz ustalaniu wymiaru podatków. Rekomendują także podjęcie odpowiednich działań, które pozwolą całkowicie wyeliminować lub częściowo ograniczyć ryzyka podatkowe. Ponadto zleceniodawca może liczyć na to, że wszystkie niejasne i niezrozumiałe dla niego kwestie zostaną mu wytłumaczone.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana