Artykuł sponsorowany

Metraż mieszkania – jak wybrać właściwy?

Metraż mieszkania – jak wybrać właściwy?

Decydując się na zakup lokalu mieszkalnego kierujemy się kilkoma kryteriami selekcji ofert. Jedno z najbardziej interesujących nas kryteriów to metraż danego lokalu. To on decyduje o wygodzie, komforcie mieszkania czy dostępnej dla mieszkańców przestrzeni życiowej, on wpływa na możliwości aranżacyjne nieruchomości i ma kluczowy wpływ na jej wartość; tak w chwili kupna, jak i późniejszej ewentualnej sprzedaży na rynku wtórnym. Dziś zastanawiamy się jak wybrać właściwy metraż mieszkania.

Wielkość minimalna mieszkania: przepisy

Zacznijmy od litery prawa. – Wielkość minimalna mieszkania określona jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz.U. Nr 75, poz. 690). W 2017 roku rozporządzenie to zostało znowelizowane (Dz.U. z 2017 r. poz. 2285) i obecnie minimalna wielkość mieszkania w Polsce wynosi 25 m2 – informuje nas ekspert z firmy deweloperskiej EKOBUD.

Oznacza to, że mniejszy lokal (a modne są ostatnio tzw. mikroapartamenty) nie powinien zostać dopuszczony do sprzedaży i zasiedlenia. Kupując więc kawalerkę, czyli w założeniu mieszkanie dla jednej osoby, powinniśmy mieć do czynienia z lokalem o powierzchni użytkowej przynajmniej 25 m2 właśnie. W przepisach odstąpiono również od obowiązku wydzielenia kuchni w kawalerkach (dopuszczalny wreszcie jest tzw. aneks kuchenny) oraz wyznaczania minimalnej szerokości poszczególnych pomieszczeń, co pozwala użytkownikowi lokalu na lepsze dostosowanie go do swoich potrzeb i preferencji.

Wybór metrażu mieszkania w praktyce

Jak opisane powyżej regulacje prawne sprawdzają się w życiu? Według danych zebranych przez GUS powierzchnia użytkowa dla jednej osoby rosła w Polsce od około 14 m2 w latach 70. ubiegłego wieku, do 27 m2 obecnie. Tyle właśnie średnio przypada powierzchni mieszkalnej na statystycznego Polaka. Trzyosobowa rodzina powinna więc wybierać mieszkanie trzypokojowe o metrażu około 81 m2, czteroosobowa – 108 m2 i czteropokojowe itd. W praktyce jednak sytuacja wygląda inaczej: klienci poszukują tanich mieszkań położonych w ciekawej okolicy, a atrakcyjna cena metra kwadratowego lokalu jest najczęściej głównym kryterium wyboru oferty. Przyczyną takiego stanu rzeczy są niższe niż w innych krajach członkowskich UE zarobki i trudności w pozyskaniu niskooprocentowanego kredytu hipotecznego. Dlatego przeciętna rodzina w Polsce (o popularnym obecnie modelu 2+1) jeżeli już zdecyduje się na zakup nieruchomości z rynku pierwotnego, to wybierze lokal o metrażu 40-55 m2. Analizy rynku nieruchomości pokazują, że jest to metraż mieszkań najchętniej wybieranych i najbardziej poszukiwanych, zarówno na rynku wtórnym, jak i pierwotnym. Deweloperzy planując inwestycje trzymają się tego trendu, stąd wśród nowych mieszkań najwięcej oddawanych jest właśnie lokali mieszkalnych o powierzchni 40-55 m2. Podaż mieszkań większych niż średnie jest niestety o wiele mniejsza, więc znalezienie ich wymaga od kupującego włożenia więcej wysiłku w poszukiwania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.