Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Manualna czy automatyczna? Skrzynia biegów najlepsza do autokaru

Skrzynia manualna
,,Manuale” autobusowe nie różnią się znacząco od tych, widywanych w samochodach osobowych. Zasadniczą różnica polega na tym, że prawie we wszystkich autobusach zrezygnowano już z mechanicznych, sztywnych połączeń pomiędzy dźwignią (lewarkiem) zmiany biegów a samą skrzynią biegów.,,Nowoczesne drążki”, mimo różnych kształtów i gabarytów, pracują lekko i zapewniają wygodną zmianę przełożenia, gdyż nie służą bezpośrednio do przełączania biegów, a jedynie do sterowania siłownikami uruchamiającymi „układ wybieraków” na skrzyni biegów. Często realizuje się to poprzez przesuwanie dźwignią bardzo delikatnych linek sprzężonych z siłownikami, zmiana taka wiąże się z wyczuwalnym na dźwigni » przeskoczeniem « . Zwiększa to pewność, że bieg został właściwie włączony, natomiast omyłkowe aktywowanie biegu wstecznego jest w zasadzie w tych skrzyniach niemożliwe – komentuje ekspert Bus-Service, firmy serwisującej i sprzedającej części zamienne do autobusów.
Skrzynia automatyczna
Skrzynie automatyczne – jak sama nazwa wskazuje – bazują na zautomatyzowanych mechanizmach i procedurach zmiany biegów. W autokarach turystycznych system sam oblicza jaki bieg będzie optymalny dla danej sytuacji, dopasowując przełożenie skrzyni biegów odpowiednio do charakterystyki momentu obrotowego silnika oraz prędkości pojazdu. Podczas zmiany przełożenia tzw. zmiany biegu system automatycznie, przy pomocy specjalnego siłownika powoduje rozłączenie sprzęgła, a inny siłownik wykonując polecenia tego samego systemu dokonuje zmiany przełożenia czyli zmienia bieg.Wszystko to odbywa się automatycznie bez ingerencji kierującego. Naturalnie jest możliwość by kierowca sam według własnego uznania mógł zmieniać biegi i do takiego wyboru służy specjalnie, dedykowana dźwignia zmiany biegów. Włączony aktualnie bieg, a dokładnie cyfra jemu odpowiadająca, jest wyświetlana na desce rozdzielczej. Tym samym kierowca może skupić się niemal wyłącznie na jeździe, bez konieczności ciągłego operowania lewarkiem – informuje specjalista Bus-Service.
Werdykt?
Jazda z ,,automatem” to komfort, ale i bezpieczeństwo. Część tego typu systemów oferuje możliwość zmiany na ręczny tryb sterowania, co zwiększa możliwości takiego układu dając kierowcy świadomą kontrolę nad pojazdem, co w przypadku autokarów jest o tyle istotne, że zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. Czy oznacza to, że skrzynie automatyczne są lepsze od manualnych? Tak, ale w oczywisty sposób wiele zależy od konkretnej konstrukcji, a także od umiejętności kierowcy. Zdarza się również, że w autobusach wyposażonych w skrzynie automatyczne pojawiają się problemy w czasie użytkowania. Bywa, że w czasie ruszania odczuwamy charakterystyczne ,,szarpnięcia”, coś czego wcześniej nie było. Elektronika, podobnie jak człowiek, bywa bowiem zawodna. W przypadku wyraźnych problemów z obsługą skrzyni biegów, warto skorzystać z profesjonalnego serwisu dla autobusów. Fachowcy zdiagnozują źródło problemu i dokonają ewentualnej naprawy, bądź wymiany wadliwych części. Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana