Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Łożyska walcowe. Charakterystyka
Ogólna charakterystyka łożysk walcowych
Najbardziej wyróżniającą cechą łożysk walcowych jest brak jednej bieżni w jednym z pierścieni. Taka budowa łożyska nadaje mu charakter rozłączny, co przekłada się na łatwy montaż i umożliwia nieznaczne przemieszczenia względem oprawy w trakcie pracy. Elementy toczne w łożysku walcowym mają cylindryczny kształt, w związku z czym zachowują liniowy kontakt z bieżniami. Dzięki temu łożyska walcowe mają zdolność do przenoszenia bardzo dużych obciążeń promieniowych; ich nośność jest znacznie większa w porównaniu z pozostałymi typami łożysk tocznych. Wadą łożysk tocznych jest natomiast wysoka wrażliwość na niewspółosiowość wału i oprawy.Łożyska walcowe jedno- i dwurzędowe
W zależności od budowy bądź braku bocznych obrzeży wśród łożysk walcowych jednorzędowych wyróżnia się typy oznaczane właściwymi symbolami:- N – z pierścieniem zewnętrznym przelotowym,
- NU – z pierścieniem wewnętrznym przelotowym,
- NUB – z pierścieniem wewnętrznym przelotowym przedłużonym,
- NUJ – łożysko NU + pierścień kątowy,
- NUP – z pierścieniem wewnętrznym przelotowym jednostronnie i dodatkowo pierścieniem ustalającym,
- NJ – z pierścieniem wewnętrznym przelotowym jednostronnie,
- NH – łożysko NJ + pierścień kątowy,
- NJP – łożysko NJ z oddzielonym obrzeżem w postaci pierścienia ustalającego,
- NF – z pierścieniem zewnętrznym przelotowym jednostronnie,
- NP – z pierścieniem zewnętrznym przelotowym + pierścień ustalający.
Typowe łożysko walcowe z oboma obrzeżami na jednym z pierścieni i pojedynczym obrzeżem na drugim pierścieniu mogą przenosić obciążenia w jednym kierunku. Łożyska walcowe bez obrzeży na jednym z pierścieni są zdolne do przemieszczania się w obu kierunkach, a więc mogą być używane w charakterze mocowania swobodnego końca wału.Łożyska walcowe dwurzędowe mają wysoką sztywność promieniową. Występują w jeszcze większej ilości kombinacji, a używa się ich przede wszystkim w precyzyjnych obrabiarkach, np. do łożyskowania walcarek i wrzecion frezarek do pracy w twardych materiałach (np. metale).
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana