Artykuł sponsorowany

Książka przychodów i rozchodów czy ryczałt – na co się zdecydować?

Książka przychodów i rozchodów czy ryczałt – na co się zdecydować?
Prowadzenie działalności gospodarczej w dowolnej formie nakłada na przedsiębiorcę obowiązek prowadzenia dokumentacji finansowej. Stanowi ona podstawę do rozliczania się z fiskusem i obliczania wysokości należnych podatków. W dużych firmach istnieje obowiązek prowadzenia tzw. pełnej księgowości. Mniejsi przedsiębiorcy mogą sobie pozwolić na wybór prostszej formy – KPiR lub ryczałtu. Która rozwiązanie się bardziej opłaca?

Czym jest książka przychodów i rozchodów?

KPiR, czyli podatkowa księga przychodów i rozchodów, jest przeznaczona do dokumentowania wszelkich operacji finansowych dokonywanych w firmie. Obejmuje zarówno wpływy, jak i wydatki umieszczane w odpowiednich rubrykach i uzupełnione o istotne dane. Prowadząc taką dokumentację, właściciel firmy ma obowiązek ewidencjonować w niej:
  • przychody ze sprzedaży i innych źródeł,
  • zakup materiałów i narzędzi wykorzystywanych do produkcji, a także związane z takim zakupem koszty uboczne,
  • wydatki poniesione na prowadzenie działalności – opłaty za media, wynajem, leasing itp.,
  • koszty poniesione na realizację prac badawczo-rozwojowych.
– Do prowadzenia KPiR są zobowiązane osoby fizyczne, które osiągają przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz zdecydowały się na rozliczenia podatkowe na zasadach ogólnych lub wybrały podatek liniowy. Księgę mogą też prowadzić spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie i spółki cywilne osób fizycznych – wyjaśnia przedstawiciel biura rachunkowego i podatkowego Taxer z Bytomia.

Czym jest ryczałt?

Ryczałt w rozumieniu prawa jest sumą pieniędzy, która została określona z góry. W przypadku rozliczeń podatkowych sprowadza się on do dzielenia się z urzędem podatkowym wskazaną wcześniej częścią przychodu. W praktyce oznacza to, że wszelkie wydatki poniesione na prowadzenie działalności gospodarczej nie są w nim uwzględniane. Przedsiębiorca nie ma też możliwości odliczenia kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników. Od 2021 r. zaszły następujące zmiany w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
  1. zlikwidowano większość wyłączeń z opodatkowania ryczałtem – w 2021 r. znacznie więcej podmiotów będzie mogło wybrać tę formę opodatkowania,
  2. podwyższono limit przychodów: do opodatkowania ryczałtem (2 000 000 euro) i do kwartalnego opłacania ryczałtu (200 000 euro),
  3. 10% stawką ryczałtu będą opodatkowane przychody ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1) – do tej pory wyłączone z ryczałtu,
  4. 8,5% będą opodatkowane przychody do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł także z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą - do tej pory wyłączone z ryczałtu.
Przewaga rozliczeń podatkowych na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego polega na niskiej stopie procentowej, która wynosi np. 3 lub 5,5%. Porównywalnie w przypadku prowadzenia książki przychodów i rozchodów trzeba odprowadzić podatek w wysokości 19%. Z drugiej strony ograniczenie się do naliczania podatku tylko na podstawie kwoty przychodu może się okazać niekorzystne dla firm zatrudniających wielu pracowników lub ponoszących wysokie wydatki na prowadzenie działalności.

Kiedy ryczałt jest bardziej opłacalny od KPiR?

W związku ze zmianami wprowadzonymi od 2021 r. - na mocy których, jak wcześniej wspomniano, grono przedsiębiorców uprawnionych do korzystania z ryczałtu zostało rozszerzone - ta forma opodatkowania może znacznie zyskać na popularności. Korzystanie z ryczałtu ewidencjonowanego szczególnie opłaca się wówczas, gdy firma nie ponosi wysokich kosztów uzyskania przychodu lub też w sytuacji, gdy relacja pomiędzy wysokością przychodów i wydatków znacznie przechyla się w stronę tych drugich. Przed podjęciem decyzji o wyborze formy opodatkowania należy przeprowadzić szacunkowe obliczenia i sprawdzić, która opcja będzie bardziej opłacalna.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.