Artykuł sponsorowany

Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy?

Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy?

Każdy rodzic marzy o tym, aby jego pociecha rozwijała się prawidłowo, tym bardziej jeśli chodzi o mowę. W wieku 5-6 lat dziecko powinno wypowiadać dłuższe zdania, sprawnie opisywać obrazki i odpowiadać logicznie na pytania. Często jednak okazuje się, że maluch we wcześniejszej fazie rozwoju zaczął mieć problemy, których rodzic po prostu nie zauważył. Dowiedz się, jak zdiagnozować niepokojące objawy i kiedy wizyta u logopedy jest nieunikniona.

Wizyta u logopedy z dzieckiem – kiedy jest konieczna?

Zaburzenia mowy u dzieci występują często, jednak są pewne sygnały, które świadczą o tym, że w trybie natychmiastowym pora na konsultację logopedyczną. Jeśli Twoja pociecha nie reaguje na swoje imię, nie wyraża chęci komunikacji z otoczeniem, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego lub przestaje używać wcześniej wypowiadanych słów, czas wybrać się do specjalisty. Pamiętaj jednak, że bardzo ważne jest obserwowanie rozwoju wymowy adekwatnie do wieku malucha. Jak powinna prawidłowo rozwijać się jego mowa?

  1. W wieku 4-6 miesięcy reaguje na dźwięki, które go otaczają, w tym muzykę, ton wypowiadanych słów przez inne osoby.

  2. Około 12 miesiąca powinno wypowiadać najprostsze słowa, takie jak mama, tata, papa itp.

  3. W wieku dwóch lat dziecko sprawnie łączy ze sobą słowa i tworzy proste wypowiedzi typu tata daj. W tym wieku potrafi naśladować znane dźwięki np. szczekanie psa.

  4. Kiedy dziecko skończy 3 lata, sprawnie buduje nieskomplikowane zdania, składające się z około 4 elementów.

  5. W wieku 4-5 lat maluch powinien z uwagą oglądać bajki, odpowiadać na pytania, rozumieć co się do niego mówi i zadawać coraz więcej pytań. W tym czasie dziecko dość sprawnie posługuje się językiem, opowiadając nawet własne historyjki.

Inne niepokojące objawy, które oznaczają, że wizyta dziecka u logopedy jest konieczna to:

  • wkładanie języka między zęby podczas mówienia,

  • zatykanie uszu na gwałtowny dźwięk,

  • chrapanie,

  • ciągłe oddychanie przez usta,

  • nieradzenie sobie z połykaniem pokarmów, a nawet śliny,

  • proszenie o powtarzanie słów kilka razy,

  • jąkanie się lub zacinanie,

  • wada zgryzu,

  • powtarzanie kilka razy wyrazów lub sylab,

  • mówienie niewyraźnie,

  • niewymawianie r w wieku 4-5 lat,

  • duże problemy z ortografią i nauką.

Dlaczego konsultacja z logopedą decyduje o życiu dziecka?

Spotkanie z logopedą jest prawdziwą ulgą dla dziecka, które, nie mogąc porozumieć się z otoczeniem lub będąc niezrozumiane, doświadcza frustracji. Jak mówi specjalista z Fundacji Meritum, zaburzenia wymowy mają wpływ na emocje i stan psychiczny dziecka, co może wiązać się z późniejszymi zaburzeniami psychicznymi. Żaden rodzic nie chciałby skazywać dziecka na takie katorgi.

Pamiętaj, że maluch już w wieku 2 lat potrafi porozumiewać się z otoczeniem, a gdy odbiera mu się taką możliwość, traci na tym nie tylko on, ale również Ty jako rodzic. Wyleczenie zaburzeń mowy jest najbardziej skuteczne właśnie w wieku 2-3 lat, kiedy mózg dziecka rozwija się intensywnie i jest podatny na wszelakie zmiany. Nieprawdą jest też to, że chłopcom mowa kształci się później – jeśli zauważysz niepokojące objawy, nie wahaj się szybko reagować, niezależnie od płci. Mowa ma ogromny wpływ na życie i samopoczucie Twojej pociechy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.