Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jakie są różnice między żurawiem a dźwigiem?
Dźwigi i żurawie są niezbędnym elementem prac budowlanych. Trudno sobie dziś wyobrazić zbudowanie jakiegokolwiek obiektu przemysłowego czy budynku mieszkalnego bez użycia żurawia. Znajdują zastosowanie w portach, zakładach produkcyjnych i innych miejscach, w których konieczne jest przeniesienie i ustawienie dużych gabarytowo przedmiotów oraz ładunków. Choć dźwigi i żurawie mają podobne zastosowanie, różnią się konstrukcją oraz możliwościami.
Urządzenia dźwignicowe różnią się między sobą wieloma parametrami: budową, wysokością, dopuszczalnym całkowitym udźwigiem, a także możliwością przemieszczania się lub nie. W zależności od specyfiki wykonywanych prac mogą być konieczne inne rozwiązania. Niezależnie jednak od tego, jaki sprzęt jest nam potrzebny możemy skorzystać z wykwalifikowanych firm oferujących usługi dźwigowe: zarówno doradztwo w wyborze odpowiedniego modelu, jego transport jak i wynajem. Tego typu usługi oferuje między innymi firma IMA Sprzęt i Budownictwo.
Żuraw wieżowy – urządzenie niezbędne na budowie
Żurawie wieżowe lub budowlane w zasadzie przenoszą na budowie każdy element od najdrobniejszego do największego, będącego w sposób pośredni lub bezpośredni późniejszym elementem zbudowanego obiektu. Ich maksymalny wysięg może wynosić nawet ponad sześćdziesiąt metrów, a maksymalny udźwig od kilku (2,5) do nawet kilkudziesięciu ton. Żurawie osiągają imponujące wyniki, jednak są to maszyny nieruchome, których usytuowanie na placu budowy musi być dokładnie zaplanowane. Kiedyś stosowano również żurawie z możliwością przejezdną na podtorzu, jednak ze względu na wiele z tym związanych trudności oraz wszechobecnie panującą na budowach ciasnotą dziś odstąpiono od tych rozwiązań i rzadko można spotkać dziś żuraw na podtorzu. Gdy jest potrzeba, łatwiej i taniej jest postawić dwa żurawie, które swym zasięgiem obejmą potrzebna przestrzeń.
Żurawie składają się z podstawy krzyżowej (o ile żuraw nie jest montowany na tzw. kotwie traconej), kolumny wieżowej oraz wysięgnika (od około 20 do nawet 70 m). Kolumna może mieć postać wieży kratownicowej lub kolumny hydraulicznej (rozwiązanie rzadkie i stosowane tylko w przypadku niewielkich żurawi samomontujacych). Żurawie są niezbędnym narzędziem umożliwiającym stawianie pokaźnych budynków.
Dźwig – do prac przeładunkowych wymagających mobilności
Dźwigami zwyczajowo przyjęto nazywać urządzenia mobilne przeznaczone podobnie jak żurawie do podnoszenia i przenoszenia ładunków. Jednak specyfika tych urządzeń dość znacząco różni się od żurawi. Podczas podnoszenia ładunków znaczenie maja dwa parametry: udźwig i wysięg. O ile w przypadku żurawi wieżowych jest to wprost określone wysokością podnoszenia do haka oraz długością wysięgu, po którym można przemieścić ładunek, o tyle przy dźwigu hydraulicznym jedynymi parametrami są wysokość jego teleskopowania oraz możliwość położenia głowicy.
W przypadku dźwigu w kontekście budowanego obiektu dużą przeszkodą staje się sam obiekt, który często uniemożliwia położenie głowicy dźwigu, tym samym uniemożliwiając podanie na odpowiednią odległość ładunku. W takim przypadku niewątpliwą zaleta wykazuje się żuraw, który działając po obrysie wysokość/wysięg jest w stanie podać ładunek znacznie dalej w głąb budowanego obiektu. Na plus dla dźwigu hydraulicznego należy jednak zaznaczyć jego znacznie większe udźwigi. Normalnością jest stosowanie dźwigów o unosie 250-500 ton. Oczywiście istnieją również dźwigi o znacznie większych parametrach, ale takie stosowane są do bardzo specjalistycznych prac.
Wszystkie, w odróżnieniu od żurawi, mają jednak inną zaletę: są mobilne. Dźwig można zamontować na platformie przejezdnej łączonej z samochodem ciężarowym, na podwoziu wyposażonym w gąsienice lub platformie szynowej. Każdy dźwig wyposażony jest w układ stabilizacji oraz poziomowania. Z tego względu przed rozpoczęciem prac konieczne jest sprawdzenie, czy dźwig jest ustabilizowany. Dzięki mobilności mogą być wykorzystywane zarówno na placu budowy, jak i do jednorazowego przenoszenia ciężkich ładunków (rozładunków lub załadunków). Ze względu na możliwość poruszania się po drogach lub torach usprawniają przeprowadzenie prac.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana