Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak zlikwidować działalność gospodarczą?
Wyrejestrowanie firmy i zgłoszenie do ZUS-u
Jeśli zamierzamy zamknąć naszą firmę, powinniśmy w pierwszej kolejności złożyć wniosek CEIDG-1 z informacją o likwidacji działalności gospodarczej. Możemy to zrobić na trzy sposoby:- Wypełniony wniosek zanosimy osobiście do odpowiedniego urzędu miasta lub gminy
- Wysyłamy wniosek pocztą do urzędu miasta lub gminy, pamiętając, by nasz podpis został poświadczony przez notariusza
- Przesyłamy wniosek przez stronę internetową ceidg.gov.pl – ta opcja jest dostępna dla przedsiębiorców posiadających elektroniczny podpis lub profil zaufany.
Rozliczenie VAT-u
Jeśli jako przedsiębiorca jesteśmy płatnikiem VAT-u, przy zamykaniu działalności konieczne jest przygotowanie spisu z natury, czyli remanentu likwidacyjnego. Czym jest remanent likwidacyjny? W dużym skrócie to wykaz majątku firmy, między innymi:- Elementów wyposażenia, które były przeznaczone do użytku przez okres powyżej roku i których wartość początkowa wynosiła ponad 3,5 tysiąca złotych (np. samochód firmowy, komputer, urządzenia biurowe)
- Towarów, surowców oraz produktów – dotyczy firm zajmujących się produkcją lub handlem.
Pozostałe formalności
Poza złożeniem powyższych dokumentów konieczne będzie ponadto:- Sporządzenie wykazu składników majątku – podobnie jak w opisanym wyżej remanencie likwidacyjnym, w wykazie tym ujmujemy sprzęty o wartości powyżej 3,5 tys. złotych oraz towary, surowce i produkty, jednak nie składamy go do żadnego urzędu lecz włączamy do dokumentacji zlikwidowanej firmy i przechowujemy.
- Zamknięcie księgi przychodów i rozchodów – w tym celu należy sporządzić kolejny spis z natury, lecz bez środków trwałych. Na podstawie tych danych oraz danych z KPiR obliczany jest finalny dochód firmy, od którego koniecznej jest zapłacenie podatku dochodowego
- Zamknięcie kasy fiskalnej – czynność ta powinna odbywać się w obecności pracownika urzędu skarbowego, który dokonuje odczytu zawartości pamięci kasy oraz wykonuje stosowny protokół
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana