Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak wybrać pierwszy rower?
Sposób użytkowania
Rower to wielofunkcyjny środek lokomocji. Mimo to, w sprzedaży raczej nie znajdziemy jednośladów uniwersalnych, nadających się do jazdy zawsze i wszędzie. Z tego względu należy zastanowić się, w jaki sposób rower będzie użytkowany i wybrać konkretny jego rodzaj. Osobom, planującym jazdę po płaskich ulicach, zaleca się rowery miejskie. Fani podróżowania po leśnych zakamarkach powinni zwrócić uwagę na rowery górskie bądź trekkingowe. Miłośnikom wypraw terenowych o mniej wycieczkowym charakterze rekomenduje się natomiast rowery crossowe, udanie łączące cechy rowerów trekkingowych i górali. Na tym oczywiście nie koniec. Istnieją i inne typy jednośladów – np. rower szosowy, czyli kolażówka do szybkiej jazdy po ultra płaskiej nawierzchni. To jednak propozycja dla doświadczonych rowerzystów. Przegląd poszczególnych modeli rowerów warto rozpocząć przy użyciu internetu. Sporo ciekawych propozycji jest dostępnych na stronie marki Saveno.Waga roweru
Na rowerze nie tylko się jeździ. Czasami trzeba go unieść i przenieść w dane miejsce. Waga jednośladu ma zatem dość istotne znaczenie. Osoby, przenoszące rower do piwnicy lub taszczące go na wysokie piętra bloku mieszkalnego, powinny zastanowić się nad modelami możliwie najlżejszymi. Dotyczy to w szczególności rowerów miejskich i tzw. cruiserów. Z reguły, najlżejsze rowery wykonane są z aluminium. W przypadku rowerów z elementami stalowymi musimy liczyć się z dodatkowymi kilogramami, nie odnosząc wielkich korzyści – wbrew pozorom, stalowe ramy rowerowe nie są znacznie wytrzymalsze od aluminiowych.Wymiary roweru
Nie istnieje jeden wzór, według którego da się wyliczyć wymiary roweru i dopasować je do wzrostu użytkownika. Wynika to dużego zróżnicowania poszczególnych modeli jednośladów. Kupując rower, należy więc zwrócić uwagę na podstawy decydujące o komforcie jazdy, tzn. na wysokość siodełka i kierownicy. Idealnie, gdy oba elementy posiadają możliwość regulacji. Przy staniu na ziemi z rowerem między nogami, siodełko powinno znajdować się mniej więcej na poziomie kości ogonowej. Przy pedałowaniu, nogi nie powinny prostować się całkowicie, lecz z drobnym ugięciem. Przy zakupie roweru specjalistycznego, najlepiej dokonać indywidualnego doboru rozmiaru, przymierzając rower w obecności sprzedawcy.Elementy konstrukcyjne
Piszą o elementach konstrukcyjnych roweru, należy zwrócić uwagę na hamulce, przerzutki i amortyzację. W standardowych rowerach typu miejskiego, trekkingowych czy cruiserach, doskonale sprawdzają się hamulce szczękowe. W specjalistycznych rowerach crossowych i górskich stosowane są natomiast hamulce hydrauliczne (tarczowe), które wyhamowują rower szybciej, nawet przy znacznej prędkości. Taka funkcja przydaje się głównie w trakcie jazdy wyczynowej. Stosowana na płaskiej nawierzchni, może wręcz okazać się niebezpieczna. W przypadku przerzutek, sytuacja jest dość prosta. Ich im więcej, tym łatwiej dopasować się do terenu i sytuacji. Oczywiście w przewidywalnych warunkach miejskich przerzutek może być mniej – trzy wydają się optymalną liczbą (start i jazda pod górę, jazda ciągła, zjazd z górki). W rowerach górskich i trekkingowych, ilość biegów powinna być już nieco większa. A co z amortyzacją? Krótko mówiąc – wystarczy, że jest. Udogodnienie to jest odczuwalne zwłaszcza przy jeździe po nierównej nawierzchni, w warunkach leśnych i górskich. Rowery miejskie z reguły amortyzacji nie posiadają. Co zatem począć? Problem dziurawych chodników można rozwiązać, decydując się np. na miękki rower z siodełkiem na sprężynach.Cena roweru
Nie ulega wątpliwości – kryterium ceny bardzo często determinuje zakupowe wybory. W przypadku roweru, nie warto jednak kierować się przesadną oszczędnością. Solidny rower miejski i trekkingowy znajdziemy już w przedziale 1000-1500 zł. W tej cenie da się też znaleźć modele specjalistyczne, choć z ograniczoną funkcjonalnością. W przedziale 1500-2500 zł wybór będzie już znacznie większy. Znajdziemy tu jednoślady doskonale przygotowane do jazdy w rozmaitych warunkach, nadające się do wieloletniej eksploatacji. To bardzo ważne. Lepiej kupić porządny rowerDziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana