Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak wybrać bezpieczny fotelik samochodowy?

Spis treści
- Wysokie oceny z testów i homologacje
- Sposoby zapinania a bezpieczeństwo
- Sprawdzone źródła gwarancją bezpieczeństwa
Wybór fotelika musi uwzględniać wiele kwestii, aby zarówno wygoda dziecka jak i zachowanie bezpieczeństwa podczas jazdy były jak największe. Wielu rodziców kieruje się przede wszystkim estetyką i ceną, co jest dużym błędem. Do pewnego stopnia jest to istotne, lecz na pewno nie najważniejsze. Tutaj możesz przeczytać, czym się kierować przy wyborze fotelika, by zakup był dobry i opłacalny.
Wysokie oceny z testów i homologacje
Fotelik musi być przede wszystkim dopasowany do wzrostu, wagi i wieku dziecka, dlatego przed zakupem powinniśmy sobie przygotować takie informacje. W ten sposób będziemy wiedzieli, w jakiej kategorii wagowej szukać fotelika. Bezpieczny produkt powinien posiadać homologację dopuszczającą go do sprzedaży, dlatego nie warto dokonywać zakupu w pierwszym lepszym tanim źródle. Fotelik samochodowy musi mieć wysokie oceny w testach zderzeniowych, co będzie potwierdzeniem jego bezpieczeństwa w razie zdarzenia na drodze. Najbardziej uznawanym testem jest ADAC, podczas którego sprawdza się zderzenie czołowe przy prędkości 64 km/h, zderzenie boczne z prędkością 50 km/h, przebieg pasa i stabilność w pojeździe. Skala wyróżnia 5 stopni i nie poleca się wybierać produktów poniżej 4. Inne testy przeprowadzane na fotelikach to np. OEAMTC, AA czy ANWB.
Sposoby zapinania a bezpieczeństwo
Jeśli mamy do wyboru kilka modeli fotelików, to powinniśmy sprawdzić, czy bez problemu zamontujemy je w samochodzie. Foteliki mogą być montowane na pasy lub system Isofix. Drugie rozwiązanie oznacza sposób mocowania za pomocą specjalnych uchwytów bezpośrednio do konstrukcji samochodu. To rozwiązanie wydaje się bezpieczniejsze, jednak nie w każdym samochodzie da się je zastosować. Dlatego też fotelik na tradycyjne pasy może być równie bezpieczny. System Isofix ma jeszcze jedną zaletę. Jest dużo wygodniejszy i szybszy w montażu, dlatego szczególnie poleca się go osobom, które często wyciągają fotelik z samochodu lub przekładają go między pojazdami. Coraz większą popularnością cieszą się foteliki, które montuje się tyłem do kierunku jazdy. W większości sytuacji są one w stanie zapewnić większe bezpieczeństwo. Dzieje się tak, ponieważ na drodze najczęściej dochodzi do zderzeń czołowych. Siła uderzenia sprawi, że dziecko wciśnie się w fotelik, dzięki czemu urazy mogą być dużo mniejsze. Foteliki RWF przeważnie przodują w rankingach, które sporządzają instytucje zajmujące się bezpieczeństwem.
Sprawdzone źródła gwarancją bezpieczeństwa
Niezależnie od wyboru fotelika podstawą jest przeczytanie i stosowanie się do instrukcji obsługi producenta. Warto ją zachować, ponieważ nie wiadomo, kiedy może znowu być przydatna. Ze względu na dużą ilość niskiej jakości produktów, foteliki samochodowe powinniśmy kupować w sprawdzonych lub branżowych sklepach, a nie na bazarze czy w markecie. Dobry sprzedawca jest w stanie przedstawić atuty poszczególnych produktów i dopasować najlepszy model do twojego samochodu oraz sylwetki dziecka. Pamiętajmy, że chodzi o bezpieczeństwo najmłodszych, a nie jedynie spełnienie wymogów prawnych. Dlatego powinniśmy pytać sprzedawcę o każdą wątpliwość, jaka nam się nasunie. Specjalista ze sklepu KidsSzop w Gdańsku mówi:
Jedną z podstaw zachowania bezpieczeństwa jest to, by nie popadać w rutynę podczas każdorazowego montowania fotelika. Uprząż wewnętrzna na dziecku musi być mocno dociągnięta, ponieważ każdy centymetr ma znaczenie. Trzeba także dodać, że dziecko nie powinno być przewożone w zimowych kombinezonach i kurtkach, bo takie ubrania sztucznie zwiększają długość pasa i tym samym zmniejszają bezpieczeństwo.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana