Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak opracować dobry biznesplan?
Każdy kto prowadzi firmę wie, jak ważne jest opracowanie planu biznesowego na początku kariery. Biznesplan jest sprecyzowaniem oczekiwań i możliwości przedsiębiorcy oraz sformułowaniem kroków, które należy w tym celu podjąć. Aby taki dokument dawał gwarancję sukcesu, należy go odpowiednio opracować.
Na jakie pytania odpowiada biznesplan?
Ważne jest, aby określić w nim swoje długo– i krótkoterminowe cele oraz ich szczegółowy opis. W biznesplanie trzeba określić, kto ma zakładać przedsiębiorstwo. Ważne też, aby zawrzeć szczegółowe informacje o branży, w której firma będzie funkcjonować.
Specjaliści z firmy Ed– Pro są zdania, że: ,, Każdy przyszły przedsiębiorca powinien znać swe możliwości i mocno w nie wierzyć, jednak ustalone cele muszą być realne’’. Kolejną kwestią jest to, w jaki sposób przyszły przedsiębiorca zamierza zrealizować swoje plany oraz ile będą one kosztować.
Niezbędne elementy dobrego planu biznesowego
Żaden biznesplan nie będzie kompletny i wartościowy bez określenia podstawowych danych, którymi są:
- streszczenie, które jest odrębną częścią planu i przedstawia jego zwięzłą, skrótową wersję. Umieszcza się je na początku dokumentu, jednak najłatwiej jest pisać go na końcowym etapie pracy.
- charakterystyka zakładanej działalności– powinna być dość krótka i zawierać dane takie jak: lokalizacja, pełna nazwa firmy, misja jaką przedsiębiorstwo ma pełnić. Jeśli jej założyciel prowadzi już inną działalność, warto wspomnieć o tym w tej części planu.
- opis oferowanej usługi lub produktu oraz powody, dla których potencjalny klient będzie nią zainteresowany. Warto pamiętać o tym, aby zalety produktu opierać na rzetelnych informacjach.
W planie trzeba umieścić też informacje o konkurencji i rynku, czyli otoczeniu, w jakim firma będzie funkcjonować. Daje to możliwość oceny szans na powodzenie planowanego przedsiębiorstwa. Pamiętajmy także o strategii marketingowej, czyli działaniach w zakresie marketingu oraz plan sprzedaży. Na koniec dołącza się plan finansowy, który jest jedną z najbardziej istotnych części biznesplanu. Inwestorzy i kredytodawcy na nim skupiają największą uwagę, więc warto poświęcić mu dużo pracy. Daje on pogląd, czy przedsiębiorstwo przyniesie oczekiwane zyski. Należy w nim zawrzeć różne warianty rozwoju– optymistyczny i pesymistyczny.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana