Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dobrać olej silnikowy do samochodu osobowego?
Wybieramy olej do nowego samochodu
Każdy producent samochodu w dołączonej do pojazdu instrukcji umieszcza zalecenia co do parametrów oleju silnikowego. Jeśli więc nabyliśmy nowy samochód, dobór oleju nie powinien sprawić nam wiele problemów – wystarczy znajdziemy odpowiedni rozdział instrukcji, znajdziemy zalecenia i kupimy olej odpowiadający podanej specyfikacji technicznej. W instrukcjach znajdują się wskazówki, kiedy należy wymienić olej – raczej nie powinniśmy przekraczać wyznaczonych limitów, wielu specjalistów wręcz zaleca, żeby olej wymienić wcześniej niż przed osiągnięciem podanego w instrukcji przebiegu. Po jednej wymianie oleju już nie powinniśmy mieć problemów – na kolejne wymiany wystarczy kupić ten sam olej, którego używaliśmy wcześniej.Olej do samochodu używanego
Co zrobić, kiedy kupiliśmy samochód na rynku wtórnym i poprzedni właściciel nie przekazał nam instrukcji obsługi auta. Możemy wtedy poszukać zawieszki pod maską, na której będą informacje o tym jaki olej został użyty przy ostatniej wymianie i kiedy miała ona miejsce. Możemy również spytać o to poprzedniego właściciela. Najwygodniej jednak będzie znowu skorzystać z wyszukiwarki, takiej jak ta dostępna stronie firmy Motul – tym razem jednak wpisujemy w niej nie parametry oleju, lecz markę i model naszego auta, a także wariant silnika. Po wpisaniu tych danych zobaczymy, jakie produkty są zalecanego dla naszego auta.Czym różnią się od siebie oleje?
Dlaczego dobór oleju jest tak ważny? Czym poszczególne produkty różnią się między sobą. Najważniejszą różnicę stanowi rodzaj oleju, a tych możemy wyróżnić trzy: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Każdy z nich wytwarzany jest z innego rodzaju bazy olejowe i dodatków, które decydują o ich właściwościach i zastosowaniu. Przykładowo, oleje mineralne nadają się do silników starszych aut, gdyż nie obciążają uszczelnień silnika, z kolei syntetyczne, stosowane w nowoczesnych pojazdach, są najmniejsze ze wszystkich podatne na zmiany temperatury. Najważniejszym parametrem oleju jest klasa lepkości SAE, oznaczana symbole W i liczbami. Odczytujemy ją w następujący sposób: liczba przed W oznacza najniższą temperaturę, w jakiej może pracować olej, zaś liczba po W najwyższą temperaturę. Im niższy numer przed W, tym lepsza przydatność oleju na dużych mrozach – zero oznacza lepkość przy temperaturze -35 stopni; 5 lepkość przy temperaturze -30; 10 to lepkości przy temperaturze -25 stopni etc. Analogiczna zasada panuje po drugiej stronie. Oznaczenie 0W40 mówi nam, że wybrany olej silnikowy zachowuje lepkość w temperaturze od -35 do 40 stopni Celsjusza.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana