Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak często wymieniać rozrząd?

Czym jest rozrząd, jak jest zbudowany i jak działa?
Mechanizm rozrządu odpowiedzialny jest za zasilanie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych. Jego zadaniem jest otwieranie zaworów ssania i wydechu, które musi następować w odpowiednich interwałach i momentach. W cylindrach osadzone są zawory ssące i wydechowe, które otwierane i zamykane są poprzez popychacze zaworów za pomocą wyprofilowanych na wałku rozrządu specjalnych krzywek. Producenci pojazdów stosują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne.Rodzaje mechanizmów rozrządu
Pierwszy z nich polega na zastosowaniu paska zębatego, drugi zaś łańcucha rozrządu. Jak wyjaśnia mechanik z warsztatu samochodowego Przemysław Wróbel z Poznania, w obydwu systemach obroty wałka rozrządu muszę być precyzyjnie zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika, tak by zawory ssące i wydechowe otwierały się i zamykały w odpowiednich fazach. Wszelkie niedomagania w pracy mechanizmu rozrządu z pewnością wpłyną negatywnie na pracę silnika. Zerwanie paska lub łańcucha rozrządu może doprowadzić do awarii silnika, a nawet do poważnych uszkodzeń.Wymiana rozrządu
Pasek rozrządu powinien być oceniany wizualnie przy każdym przeglądzie okresowym pojazdu. Choć producenci samochodów określają ilość przejechanych kilometrów (od 70 do 150 tys. km.), po których należy wymienić pasek rozrządu, to warto regularnie zwracać uwagę na jego stan techniczny. Tym bardziej że zbudowany jest on z materiałów, które z biegiem czasu ulegają starzeniu. Bez względu na ilość przejechanych kilometrów wymiana paska rozrządu powinna być przeprowadzona po 5 latach eksploatacji. W większości przypadków wymianie podlegają także pozostałe elementy mechanizmu rozrządu – napinacze, rolki, a często też pompa wodna. Należy pamiętać, że na zużycie paska rozrządu wpływ ma dynamika jazdy i specyfika terenu, w którym pojazd się porusza. W przypadku łańcucha rozrządu, jego wymiana nie jest z reguły określana przez producenta. O terminie wymiany decydują symptomy jego zużycia. Niepokojącymi sygnałami są wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy lub cykliczne stuki oraz pogarszająca się jakość pracy silnika. Przeważnie wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się na około 200-300 tys. km przebiegu. Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana