Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Instalacja LPG w samochodzie. Jak to działa?
Parametry i elementy składowe instalacji LPG
Metoda wykorzystania i konfiguracji instalacji gazowej zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj silnika (zapłon iskrowy/samoczynny), sposób zasilania (jedno-/dwupaliwowy), metoda zasilania paliwem bazowym (gaźnikowa/wtryskowa) oraz rodzaj zastosowanego paliwa (skroplony propan-butan, sprężony/skroplony gaz ziemny). Niezależnie od tego, każdy układ LPG posiada podstawowe elementy bez których nie mógłby poprawnie funkcjonować. Należą do nich m.in.: butle bądź zbiorniki do przechowywania paliwa gazowego, osprzęt zbiornika/butli, filtr gazu, zawór odcinający, reduktor ciśnienia gazu, mieszalnik paliwa gazowego z powietrzem bądź wtryskiwacze, a także przewody stalowe i elastyczne, które umożliwiają wzajemne połączenie poszczególnych elementów.Jaką drogą podąża gaz? Od zbiornika do reduktora
Skroplony gaz paliwowy jest gromadzony w zbiorniku pod maksymalnym ciśnieniem roboczym (ok. 0,6 MPa). Otwarcie zaworu wylotowego powoduje, że mieszanina propanu i butanu w stanie ciekłym dopływa przewodem do filtra gazu połączonego z zaworem elektromagnetycznym, a następnie (gdy zawór jest otwarty) podąża do reduktora ciśnienia, tzw. parownika.W reduktorze dochodzi do redukcji ciśnienia mieszaniny, do wartości przypominającej ciśnienie atmosferyczne. W wymienniku ciepła, wchodzącym w skład reduktora, odbywa się natomiast odparowanie mieszaniny i ogrzanie gazu – objaśnia ekspert Auto Gaz Śląsk, firmy świadczącej usługi w zakresie projektowania, wytwarzania i wdrażania systemów zasilania paliwami gazowymi.
Dalsze etapy przepływu gazu
Wymiennik ciepła podlega włączeniu w obieg układu chłodzenia silnika. Za jego sprawą, ciepło oddane przez ciecz chłodzącą umożliwia uniknięcie zbytniego schłodzenia korpusu reduktora w wyniku przemiany fazowej i postępującej z nią ekspansji gazu. Jeśli silnik nie pracuje, zawory zbiornika i reduktora są zamknięte i odcinają dopływ gazu do kolektora ssącego silnika. W czasie pracy silnika, reduktor dopasowuje ilość doprowadzanego do mieszalnika gazu, zależnie od prędkości obrotowej i obciążenia silnika, a tym samym zapewnia dobry skład mieszanki. Skład ten jest precyzowany dzięki regulatorowi przepływu.Silniki zasilane wyłącznie paliwem gazowym
Jeżeli silnik jest zasilany wyłącznie paliwem gazowym, mieszalnik pełni funkcję gaźnika gazowego. ,,Zgodnie z przepisami, układ zasilana paliwem gazowym powinien posiadać samoczynnie działający zawór odcinający, zamontowany między zbiornikiem gazu a mieszalnikiem. Dzięki temu, eksploatacja samochodu wyposażonego w LPG jest bezpieczniejsza” – dodaje ekspert Auto Gaz Śląsk. W systemach wtrysku paliwa gazowego, mieszalnik jest zastąpiony wtryskiwaczami, a parownik (regulator ciśnienia) odpowiada za odparowanie skroplonego gazu, jak również za zagwarantowanie stałej wartości ciśnienia.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana