Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Historia samochodów marki Citroen
Założycielem marki Citroen był Andre Citroen, który urodził się w Paryżu w roku 1878 jako syn Holendra Leviego Citroena oraz pochodzącej z Polski Maszy Amelii Kleinmann. Po raz pierwszy drewniane koła zębate zobaczył właśnie w Polsce i postanowił wykupić patent na ich produkcję. W roku 1902 w Paryżu założył firmę produkującą stalowe koła zębate stosowane m.in. w przekładniach samochodowych.
Citroen a sprawa polska
Co ciekawe, logo Citroena nawiązuje właśnie do tego okresu firmy. Są to białe koła na czerwonym tle. Citroen szybko został prezesem francuskiej izby przemysłu motoryzacyjnego i dyrektorem generalnym firmy Mors. Wprowadził do niej nawet kilka nowych modeli. Pierwsze auto Citroen wypuścił na rynek w roku 1919. Był to Citroen typ A z silnikiem czterocylindrowym. Dwa lata później pojawił się model typ B. Auta Citroena po modyfikacji były wykorzystywane przez polskie wojsko. W roku 1928 Andre Citroen na zaproszenie polskiego rządu przybył do Warszawy. Dwa lata później w stolicy uruchomiono montownię samochodów.
Okres przed- i powojenny
W roku 1932 na rynku pojawiły się Citroen C4 i C6 z cichymi silnikami i bogatym wyposażeniem. Sprzedaż jednak na skutek kryzysu malała. W efekcie firmę przejął Michelin. W roku 1934 na rynku zaprezentowano model Traction Avant z rewolucyjnym wówczas przednim napędem. Andre Citroen umarł w roku 1935 na skutek choroby. Jednak firma jeszcze przed wybuchem II wojny światowej zaczęła prace nad małym autem z ekonomicznym silnikiem – Citroenem 2CV. Prace przerwała jednak wojna. W roku 1955 w Paryżu zaprezentowano model Citroen DS, który zdobył sporą popularność z uwagi na łagodne kształty, przestronne wnętrze i duży bagażnik.
Czasy współczesne
W roku 1971 zaprezentowany został model Citroen CX, który był następcą DS. Jeździł nim nawet sam Jacques Chirac. Firma borykała się jednak z kłopotami finansowymi. Właściciel marki razem z Peugeotem utworzyli koncern PSA. Citroen i Peugeot pozostały osobnymi firmami, ale miały pewne elementy wspólne. W roku 1982 zaprezentowano Citroena BX z tarczowymi hamulcami i hydropneumatycznym zawieszeniem. W roku 1991 pojawił się model ZX, a trzy lata później Xanita, następca BX. Rok 1996 to debiut na rynku Citroena Saxo, a 1999 Xsary Picasso. W XXI wieku marka zaprezentowała nowoczesnego Citroena C5, a potem C8. To auto bliźniacze to Peugeota 807. Zaprezentowany w roku 2009 model DS3 zapoczątkował nową, prestiżową linię DS, której samochody możemy dziś nabyć w firmowych salonach, takich jak np. Auto Centrum Golemo w Krakowie. Salon ma w swojej ofercie wiele modeli francuskich samochodów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana