Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Elementy i zespoły do wytwarzania sprężonego powietrza
- oczyszczeniu – czyli filtracji powietrza z cząstek stałych, drobin kondensatu olejowego oraz wody poprzez filtry,
- redukcji – czyli regulacji ciśnienia do wymaganego poziomu roboczego poprzez zawory redukcyjne,
- oraz naolejeniu powietrza mgłą olejową poprzez smarownice.
Przebieg etapów przygotowywania sprężonego powietrza
Pierwszym etapem przygotowania powietrza jest usuwanie wszystkich cząstek stałych za pomocą filtrów. Dokładność filtracji jest zależna od elementów zastosowanej pneumatyki. Jako standardową dokładność oczyszczania przyjmuje się 40 μm, wartość ta odpowiada 5 klasie czystości sprężonego powietrza i jest wystarczająca dla prawidłowej pracy armatury pneumatycznej. Kolejny etap to odolejanie. Celem tego procesu jest pozbawienie medium roboczego oleju. Jest szczególnie ważne w niektórych branżach przemysłu, takich jak np.: przemysł spożywczy, farmaceutyczny czy medycyna. Następnym etapem jest osuszenie medium roboczego za pomocą osuszaczy. Jest to równie ważny proces, ponieważ wytrącająca się w instalacjach pneumatycznych woda przyczynia się do wielu awarii i zakłóceń. Może powodować m.in.: korozję, wypłukiwanie smarów oraz zwiększanie tarcia o skorodowane powierzchnie.Po oczyszczeniu, osuszeniu i odolejeniu, powietrze trafia do reduktora, który dostosowuje ciśnienie w instalacji do wymaganego poziomu. – Powszechnie stosuje się w systemach sprężonego powietrza zespoły filtrująco-redukcyjne nazywane też zaworo-filtrem. W tym elemencie, najpierw następuje oczyszczenie powietrza, a potem obniżenie jego ciśnienia do wartości roboczej – wyjaśnia ekspert firmy API z Bielska-Białej.
Smarowanie powietrza
Aby zapewnić poprawne smarowanie, elementy układów pneumatycznych muszą być smarowane olejem. Pozwala na to smarowanie powietrza odbywające się poprzez rozprowadzenie oleju w mgle olejowej. Trafia on na ruchome elementy urządzeń i smaruje je, zapobiegając awariom i przedłużając ich żywotność.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana