Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Do czego służy wał napędowy?

Czym jest wał napędowy i do czego służy?
Funkcji wału napędowego nie trudno się domyślić. Ten podłużny element o kształcie walca jest niejako łącznikiem między silnikiem a elementami napędu samochodu – jego zadaniem jest przekazanie momentu obrotowego, wytwarzanego w silniku na most napędowy, z którego dalej przekazywany jest on do kół. Warto nadmienić, że od sprawności wału napędowego w dużej mierze zależy skuteczność przenoszenia napędu oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wał obraca się wokół własnej osi z bardzo dużą prędkością, w związku z tym powinien być idealnie prosty. Zakrzywienia wału powodują bicie, które z kolei staje się źródłem wibracji. Nadmierne wibracje powodują nadmierne obciążenie pozostałych elementów konstrukcyjnych samochodu i w efekcie szybsze ich zużywanie. Dlatego też wszelkie uszkodzenia wału napędowego powinny być jak najszybciej usunięcie, najlepiej przez doświadczonych profesjonalistów, takich jak firma Metcorp, specjalizująca się w produkcji wałów i ich regeneracji.Z czego składa się wał napędowy?
Podstawowy wał napędowy składa się z:- Korpusu, nazywanego potocznie rurą, ponieważ stanowi on najczęściej długą rurę, wykonaną ze stali bezszwowej lub aluminium. Od tego, jak zostaną przyspawane elementy na końcach korpusu w dużej mierze zależy jego trwałość – spawy muszą być dokładnie wycentrowane, w przeciwnym wypadku podczas obrotu dochodzi do znacznych obciążeń, które z czasem wykrzywiają wał
- Przegubu krzyżakowego, znanego również jako przegub Cardana. Składa się z on z krzyżaka, który po obu stronach jest osadzony w specjalnych widełkach – do jego montażu używa się łożysk igiełkowych.
- Flanszy, czyli inaczej złączy kołnierzowych, znajdujących się na obu końcach wału. Do oznaczenia wymiarów złączy używa się symboli DIN, SAE lub KV. Te ostatnie są w dzisiejszych czasach stosowanie najpowszechniej. Muszą być montowane w odpowiednim sposób – zbyt mocne lub zbyt słabe dokręcenie może powodować ich uszkodzenie.
- Łożyska podporowego. Stosowane jest w wałach wieloczęściowych i jak sama nazwa wskazuje jego funkcją jest zapewnienie dodatkowego podparcia. Jest to jedno- lub dwurzędowe łożysko kulkowego, sztywno przytwierdzonego do ramy pojazdu za pośrednictwem zewnętrznej bieżni.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana