Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym zajmują się okręgowe stacje kontroli pojazdów?
Okręgowe stacje kontroli pojazdów są bardzo ważną częścią systemu, który ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Każdy właściciel pojazdu wie, że zgodnie z przepisami raz w roku jego pojazd musi zostać przebadany na stacji kontroli pojazdów. Po pozytywnym przejściu przeglądu dane trafiają do bazy CEPIK, a kierowca może spokojnie użytkować swój pojazd.
Przebieg badania diagnostycznego
Właściwe przepisy dokładnie regulują zakres badania technicznego, jakie musi zostać przeprowadzone na okręgowej stacji kontroli pojazdów. Nawet koszt usługi jest z góry określony i zależy w dużej mierze od tego, czy w pojeździe jest zainstalowana instalacja zasilania gazowego. Zapytaliśmy pracownika warsztatu samochodowego Delta Auto-Serwis o to, jak przebiega badanie techniczne na stacji? Powiedział nam, że postępuje ono etapowo – wszystko po to, aby mieć pewność, że elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego są w dobrym stanie. Zasada oględzin jest prosta – od zewnątrz do wewnątrz. W pierwszej kolejności diagnosta sprawdza działanie oświetlenia pojazdu. Potem pojazd parkowany jest na platformie, która po kolei testuje działanie układu hamulcowego, amortyzatorów oraz innych elementów układu zawieszenia. Na koniec sprawdzany jest stan jednostki napędowej poprzez badanie mieszanki spalin. Przed wyjazdem ze stanowiska dokonuje się finalnych oględzin stanu ogumienia itd. Jeżeli w pojeździe zainstalowana jest instalacja LPG, to obowiązkiem diagnosty jest sprawdzenie numerów seryjnych zbiornika i porównanie ich z istniejącą dokumentacją oraz dokonanie inspekcji szczelności instalacji.
Warto zaznaczyć, że na niektórych stacjach dokonywana jest również pełna dokumentacja fotograficzna, ewidencjonowany jest stan licznika i porównywane są wpisy odnośnie przebiegu, a jakiekolwiek usterki, które wymagają natychmiastowej interwencji, wpisywane są do protokołu, który wydawany jest po odbytym badaniu.
Co jeżeli auto nie przejdzie przeglądu?
Zdarzają się sytuacje, kiedy kierowca nie ma pojęcia o usterce i zostaje ona wykryta dopiero na stacji, a jest powodem niedopuszczenia auta do ruchu. W sytuacjach, kiedy stan auta zagraża bezpieczeństwu, mechanik nie podbije dowodu rejestracyjny i wyda zaświadczenie uprawniające nas do poruszania się po drogach. Zaświadczenie ważne jest przez 14 dni. W tym czasie mamy obowiązek usunięcia usterki i ponowne zgłoszenie się do okręgowej stacji kontroli pojazdów celem odzyskania dowodu rejestracyjnego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana