Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co w mechanizmach piszczy, czyli o awariach manualnych skrzyń biegów słów kilka
Niski poziom oleju
Przyczyną wielu problemów ze skrzynią biegów jest niski poziom środka smarnego w skrzyni. Niedobór oleju przekładniowego wyklucza swobodne operowanie lewarkiem, a jego całkowity brak może doprowadzić do awarii mechanizmu i uszkodzenia skrzyni. W większości przekładni manualnych, zakres oleju mieści się w granicach 1,2-2,5 litra. Możemy sprawdzić go ręcznie, korzystając z otworu rewizyjnego. Zazwyczaj znajduje się on z boku skrzyni biegów. W razie problemów z lokalizacją, lepiej udać się do warsztatu. Wykwalifikowany mechanik skontroluje poziom oleju i od ręki usunie ewentualne niedobory.Zużycie mechanizmu
Nic nie trwa wiecznie – nawet najlepsze mechanizmy tracą pierwotną sprawność, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z samochodem o wielotysięcznym przebiegu. Wraz z pokonywaniem kolejnych kilometrów, zużyciu podlegają liczne elementy – poduszki mocujące skrzynię biegów, sprzęgło czy dwumasowe koło zapasowe. Większość usterek jesteśmy w stanie zlikwidować za kilkaset złotych, choć naprawa rozległych uszkodzeń sięga kwot kilkutysięcznych. To kolejny argument za tym, by nie zwlekać z wizytą w warsztacie. W pewnym momencie naprawa może się okazać po prostu nieopłacalna.Niewłaściwa eksploatacja
Zdarza się, że awaria skrzyni biegów dotyczy samochodów stosunkowo nowych. W takiej sytuacji za usterkę często odpowiadamy my sami. Niewłaściwe operowanie lewarkiem – wykonywanie ruchów na skos zamiast po wyznaczonej linii, czy zmienianie biegów bez wciśniętego sprzęgła – może doprowadzić do sporych uszkodzeń w bardzo krótkim czasie.Sporym błędem jest też jazda samochodem na zbyt niskich obrotach. Prowadząc auto w ten sposób, zużywamy koło zamachowe i łożyska w skrzyni. Długotrwałe podróżowanie z kołem dojazdowym – w przypadku osi napędzanej – może natomiast doprowadzić do zniszczenia dyferencjału – zauważa ekspert warsztatu samochodowego Szwarc & Gruba z Gdyni.
Słaba jakość techniczna
Niestety, wiele mechanizmów manualnych prezentuje się nienajlepiej już w momencie opuszczenia fabryki. Produkowane z niskiej jakości materiałów, słabo znoszą przeciążenia wynikające z dużej mocy i momentu obrotowego silnika. To pokłosie oszczędności, wdrażanych przez producentów aut. Zjawisku temu nie jesteśmy w stanie zapobiec. Tylko właściwa jazda i regularna kontrola stanu technicznego pojazdu ustrzegą nas przed potencjalnymi problemami. Warsztaty i serwisy służą pomocą, której nie warto odrzucać.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana