Artykuł sponsorowany

Co w mechanizmach piszczy, czyli o awariach manualnych skrzyń biegów słów kilka

Co w mechanizmach piszczy, czyli o awariach manualnych skrzyń biegów słów kilka
Manualna skrzynia biegów w Twoim samochodzie odmawia posłuszeństwa – zacina się i zgrzyta? Bardzo możliwe, że uległa awarii. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele – począwszy od trwałego wyeksploatowania, po nieprawidłowe użytkowanie. Niezależnie od źródła problemu, nie wolno go lekceważyć. Kluczowa jest szybka diagnostyka w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Specjaliści serwisu samochodowego ocenią, dlaczego lewarek zmiany biegów pracuje niewłaściwie. Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów prezentujemy poniżej.

Niski poziom oleju

Przyczyną wielu problemów ze skrzynią biegów jest niski poziom środka smarnego w skrzyni. Niedobór oleju przekładniowego wyklucza swobodne operowanie lewarkiem, a jego całkowity brak może doprowadzić do awarii mechanizmu i uszkodzenia skrzyni. W większości przekładni manualnych, zakres oleju mieści się w granicach 1,2-2,5 litra. Możemy sprawdzić go ręcznie, korzystając z otworu rewizyjnego. Zazwyczaj znajduje się on z boku skrzyni biegów. W razie problemów z lokalizacją, lepiej udać się do warsztatu. Wykwalifikowany mechanik skontroluje poziom oleju i od ręki usunie ewentualne niedobory.

Zużycie mechanizmu

Nic nie trwa wiecznie – nawet najlepsze mechanizmy tracą pierwotną sprawność, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z samochodem o wielotysięcznym przebiegu. Wraz z pokonywaniem kolejnych kilometrów, zużyciu podlegają liczne elementy – poduszki mocujące skrzynię biegów, sprzęgło czy dwumasowe koło zapasowe. Większość usterek jesteśmy w stanie zlikwidować za kilkaset złotych, choć naprawa rozległych uszkodzeń sięga kwot kilkutysięcznych. To kolejny argument za tym, by nie zwlekać z wizytą w warsztacie. W pewnym momencie naprawa może się okazać po prostu nieopłacalna.

Niewłaściwa eksploatacja

Zdarza się, że awaria skrzyni biegów dotyczy samochodów stosunkowo nowych. W takiej sytuacji za usterkę często odpowiadamy my sami. Niewłaściwe operowanie lewarkiem – wykonywanie ruchów na skos zamiast po wyznaczonej linii, czy zmienianie biegów bez wciśniętego sprzęgła – może doprowadzić do sporych uszkodzeń w bardzo krótkim czasie.
Sporym błędem jest też jazda samochodem na zbyt niskich obrotach. Prowadząc auto w ten sposób, zużywamy koło zamachowe i łożyska w skrzyni. Długotrwałe podróżowanie z kołem dojazdowym – w przypadku osi napędzanej – może natomiast doprowadzić do zniszczenia dyferencjału – zauważa ekspert warsztatu samochodowego Szwarc & Gruba z Gdyni.

Słaba jakość techniczna

Niestety, wiele mechanizmów manualnych prezentuje się nienajlepiej już w momencie opuszczenia fabryki. Produkowane z niskiej jakości materiałów, słabo znoszą przeciążenia wynikające z dużej mocy i momentu obrotowego silnika. To pokłosie oszczędności, wdrażanych przez producentów aut. Zjawisku temu nie jesteśmy w stanie zapobiec. Tylko właściwa jazda i regularna kontrola stanu technicznego pojazdu ustrzegą nas przed potencjalnymi problemami. Warsztaty i serwisy służą pomocą, której nie warto odrzucać.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.