Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Charakterystyka opon zimowych

Kierowcy w klimacie, jaki panuje w Polsce, muszą liczyć się z dwoma porami roku występującymi w motoryzacji. Jest to sezon letni oraz zimowy. W obu tych przypadkach konieczne jest stosowanie odpowiedniego rodzaju opon. Na rynku dostępne są modele przeznaczone do jazdy w określonym sezonie. Można także zdecydować się na te, które służą przez cały rok – niezależnie od warunków pogodowych. Czym charakteryzują się opony wykorzystywane w trudnych warunkach?
Charakterystyka opon zimowych do samochodu – podstawowe informacje
Opony zimowe już podczas wizualnego porównania odróżniają się od opon letnich. Jest to przede wszystkim inny kształt bieżnika, który zapewnia odpowiednią przyczepność na mokrej nawierzchni. Modele te dużo skuteczniej odprowadzają wodę oraz śnieg spod opon. Kształt bieżnika to przede wszystkim zastosowanie rowków obwodowych oraz poprzecznych, jak również charakterystycznych nacięć klocków bieżnika – lamelek. To dzięki nim samochód zyskuje odpowiednią przyczepność podczas ruszania, jak i hamowania. Liczba lamelek jest uzależniona od samego producenta, a ich liczba może sięgać nawet 2000 nacięć w oponie. Sam ich kształt oraz sposób nacięcia jest również uzależniony od producenta. Jak podkreśla specjalista z firmy RAFKAR-GUM Sp. z.o.o.:
Tylko nieliczni producenci opon zimowych wyspecjalizowali się w lamelkach trójwymiarowych – czyli takich, które po rozszerzeniu nie tworzą jedynie nacięcia, a trójwymiarowy kształt.
Właściwa przyczepność na drodze – od czego zależy?
Odpowiedni rodzaj bieżnika oraz lamelek to nie jedyny sposób, aby zapewnić oponom zimowym odpowiednią przyczepność. Równie istotnym elementem jest rodzaj mieszanki użytej do produkcji opony. W celu zapewnienia właściwej trakcji na śliskiej powierzchni, gumę podczas produkcji opony wzbogaca się krzemionką. Dodatek ten zapewnia oponie dużo większą elastyczność - również przy wystawieniu jej na bardzo niskie temperatury. Pozwala to na „wychwycenie” przez nią większej ilości nierówności i zapewnienie lepszej przyczepności, nawet na bardzo śliskich nawierzchniach. Bieżnik opony zimowej powinien wynosić minimalnie 4 milimetry. Jeżeli jest niższy, należy liczyć się z brakiem odpowiedniego bezpieczeństwa na śliskiej nawierzchni.
Opony zimowe – charakterystyka bieżnika
Opony zimowe dostępne na polskim rynku posiadają trzy rodzaje bieżnika. Zalicza się do nich:
- bieżnik kierunkowy,
- bieżnik asymetryczny,
- bieżnik symetryczny.
Najczęściej stosowane w samochodach są opony zimowe z bieżnikiem kierunkowym. Podczas zakładania opon z tym rodzajem bieżnika, wektor powinien być zamontowany zgodnie z kierunkiem toczenia się opony. W przypadku bieżnika asymetrycznego, oznaczanego również outsider, powinien on być umiejscowiony na boku opony i skierowany na zewnątrz w stronę obrysu samochodu. Trzeci rodzaj bieżnika, symetryczny - skierowany powinien być w kierunku nadkoli.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana