24 lipca 2017

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Wartości odżywcze spiruliny
5 (100%) / 1 głosów

Wartości odżywcze spiruliny

Stworzenie prawidłowej, dobrze zbilansowanej diety to zadanie trudniejsze niż mogłoby się wydawać, szczególnie w dzisiejszych, zabieganych czasach, w których niewiele osób ma możliwość lub chęć dokładnego analizowania swojego jadłospisu. Z tego powodu coraz częściej sięgamy po różnego rodzaju suplementy, które mają dostarczyć naszemu organizmowi dodatkowe porcje niezbędnych składników odżywczych i witamin. Jednym z najnowszych hitów na rynku jest spirulina. Czym ona jest i dlaczego warto ją zażywać?

Czym jest spirulina?

Spirulina to handlowa nazwa alg należących do rzędu Oscillatoriales, między innymi gatunku Arthrospira platensis.

Przeprowadzone do tej pory badania ujawniły, że zawiera ona niemal 4000 różnych związków, między innymi witamin, minerałów i białek, których przyswajalność przez ludzki organizm utrzymuje się na poziomie 85-95% – mówi specjalista z firmy Pure Life.

Poza suplementami diety, ze spiruliny wytwarza się również kosmetyki oraz karmę dla glonożernych gatunków ryb akwariowych.

Wartości odżywcze spiruliny

Spirulina zawiera wyjątkowo wysoką ilość związków i składników odżywczych potrzebnych ludzkiemu organizmowi – dlatego zaliczana jest do kategorii superfood. Jej podstawowym budulcem jest białko – stanowi ono aż 70% suchej masy spiruliny, a więc blisko 4 razy więcej, niż białe mięso. Ponadto zawiera ogromne ilości witamin A, B1, B2, C, D, E, K oraz minerałów: magnezu, żelaza, fosforu, cynku, potasu i innych.

Właściwości spiruliny

Ze względu na swój bardzo bogaty skład spirulina jest w stanie w bardzo pozytywny sposób wpłynąć na zdrowie naszego organizmu. Poniżej kilka przykładów zastosowania spiruliny w suplementacji diety:

  • Uzupełnia niedobory witamin i minerałów, występujące w okresie odchudzania. Dzięki temu pozwala w skuteczny sposób kontrolować masę ciała. Jest niskokaloryczna i zawiera niewiele tłuszczy, więc jej zażywanie nie wpłynie na naszą wagę. Zawarta w niej fenyloalanina ogranicza poczucia łaknienia.
  • Witaminy i chlorofil zawarty w spirulinie ogranicza wypadanie włosów, zaś dzięki witaminie F i kwasowi nukleinowemu zwiększa dotlenienie skóry, włosów i paznokcie, wpływając na ich jakość.
  • Dzięki wysokiej zawartości wapnia i bardzo dobrej przyswajalności spirulina jest niezwykle skutecznym środkiem zwalczającym wirusy, odpowiedzialne między innymi za grypę.
  • Witamin B5, czyli kwas pantotenowy może wspomóc walkę organizmu z objawami alergii, np. kataru siennego, łzawienia, zmian skórnych.
  • Według przeprowadzonych badań spirulina może w znaczący sposób zmniejszych ryzyko zachorowania na nowotwór – jest to zasługa beta-karotenu, posiadającego właściwości antyoksydacyjne. Chlorofil i fikocyjanina hamują rozwój komórek rakowych w organizmie.