dieta
29 grudnia 2015

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Oceń post

Dieta dobra dla seniora – co jeść, aby dożyć w zdrowiu długich lat?

O tym, że starość to nie wyrok, przekonujemy się coraz częściej. Środki masowego przekazu co rusz informują nas o przykładach seniorów, którzy swoim wigorem i chęcią życia mogliby zawstydzić niejednego nastolatka. Jedną z recept utrzymania zdrowego ducha i ciała u osób starszych, jest odpowiednio dobrana dieta. Spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie nawyki żywieniowe powinna posiąść osoba starsza, aby dożyć w zdrowiu jeszcze bardziej leciwych lat?

Przed przystąpieniem do opracowania konkretnego planu żywieniowego dla osoby starszej, trzeba uświadomić sobie ograniczenia jej organizmu. Ciało seniora w naturalny sposób starzeje się, spowolnieniu ulegają zachodzące w nim procesy metaboliczne. Układ pokarmowy nie pracuje już tak wydajnie – ślina i soki trawienne są wydzielane z mniejszą intensywnością, co często uniemożliwia płynne wchłanianie pokarmów. Zakłóceniu ulega też praca jelit – zwalnia się ich perystaltyka, spada przyswajalność składników odżywczych. Wreszcie, nie sposób nie wspomnieć o przeszkodach żywieniowych, wynikających z typowych dla wieku starczego chorób nabytych, takich jak cukrzyca czy miażdżyca.

Tłuszcze kontra białka

Jak podkreśla specjalista z Domu Seniora Senior Residence: Właściwa dieta dla seniora powinna opierać się przede wszystkim na sprawdzonych prawidłach zdrowego odżywiania, mających zastosowanie także wśród osób młodszych. Jadłospis osoby starszej winien posiadać ograniczone ilości trudno przyswajalnych tłuszczy zwierzęcych, takich jak smalec czy słonina. Pomocne mogą okazać się tak niepozorne rozwiązania, jak rezygnacja ze smarowania pieczywa masłem, czy zaniechanie dodania śmietany do ulubionej ,,pomidorowej”.

Tłuste pokarmy pochodzenia zwierzęcego najlepiej zastąpić chudymi wędlinami i mięsem (wołowym czy drobiowym). Zawierają one cenne białka, a także składniki żelaza, które pozytywnie wpływają na pracę serca. Warto również zainteresować się rybami, obfitującymi w kwasy tłuszczowe nienasycone, regulujące poziom cholesterolu i minimalizujące ryzyko chorób wieńcowych. Ryby posiadają ponadto witaminę D – prawdziwy ,,eliksir życia”, zapobiegający chorobom nowotworowym oraz szeregu schorzeń układów pokarmowego i krążenia.

Witaminy i minerały

Poza witaminą D, organizm seniora powinien być zaopatrywany w witaminę E i beta-karoten, zapobiegające m.in. zmęczeniu i anemii. Zbawienne okażą się tutaj surówki, zioła (np. działający przeciw wzdęciom majeranek) oraz obfitujące w potas, wapń i magnez świeże warzywa oraz owoce. Równolegle warto wyrugować z diety konserwy – nie tylko trudno przyswajalne, ale też posiadające minimalną ilość składników odżywczych.

O składniki odżywcze i minerały można zadbać także dobierając odpowiedni rodzaj pieczywa. Rozsądnym rozwiązaniem jest rezygnacja z pieczywa pszennego. Zaleca się, aby zastąpić je pieczywem ciemnym, najlepiej pełnoziarnistym – bogatym w błonnik, poprawiającym perystaltykę jelit i wspomagającym trawienie. W jadłospisie warto uwzględnić także takie produkty zbożowe, jak kasze, ryż, makaron i ziemniaki.

Pij mleko, będziesz zdrowy!

Choroby kości i zębów to jeden z najczęściej występujących problemów wieku starczego. Należy więc pamiętać, aby zapewnić seniorowi odpowiednią ilość wapnia. Korzystnie sięgać po różnego rodzaju kefiry, maślanki i jogurty. Sojusznikiem okaże się także mleko, jednak tu trzeba uważać – mleko słodzone często powoduje u osób starszych sensacje żołądkowe (z uwagi na zmniejszoną tolerancję na laktozę – cukier mleczny). Zaleca się więc spożywanie mleka acidofilnego (fermentowanego).

Pomóż seniorowi dobrać posiłek

Sformułowanie odpowiedniego menu dla seniora to nie lada wyzwanie. Ważne więc, aby nie pozostawić go samego sobie. Osoba starsza posiada szereg ograniczeń – np. zaburzenia percepcji smaku i węchu. Często też jest ograniczona ruchowo, co uniemożliwia regularne zakupy. Trzeba pamiętać również o przeszkodach finansowych – portfel emeryta może nie udźwignąć zakupowych wymagań, jakie niesie ze sobą odpowiednio zbilansowana dieta.

Niezwykle istotna jest pomoc rodziny i znajomych. Warto wyciągnąć pomocną dłoń do osoby starszej i obdarzyć ją opieką. Jeśli nie jesteśmy w stanie pomóc seniorowi sami, skorzystajmy z pomocy profesjonalnego domu opieki. Jednym z przykładów takiej placówki jest Dom Opieki dla Osób Starszych SENIOR RESIDENCE w Katowicach. Specjaliści domu opieki zadbają o odpowiednie wyżywienie seniora, zapewniając mu dostosowaną do indywidualnych potrzeb dietę.