rower
25 listopada 2015

Kategoria:
Sport

Miejski, szosowy, a może górski – jaki model roweru wybrać?
4 (80%) / 1 głosów

Miejski, szosowy, a może górski – jaki model roweru wybrać?

Kupując rower, nie warto kierować się obowiązującą modą. Gdyby tak było, prawdopodobnie większość amatorów jednośladów pokonywałaby turystyczne trasy rowerowe na BMX-ach, albo trenowała karkołomne akrobacje za pomocą beach cruiserów. Nikogo nie trzeba przekonywać, że przyjemności z tego typu jazdy nie ma żadnej. A w poruszaniu się na rowerze o to głównie chodzi – o czerpanie czystej radości i frajdy. To banał, ale szczera prawda: zakup roweru zależy głównie od własnych upodobań i tego, do czego ma on służyć. Kto powinien wybrać rower górski, dla kogo stworzono piękne, miejskie holenderki, a kto powinien rozważyć zakup robiącego wrażenie jednośladu szosowego?

Rowery miejskie

Jak sama nazwa wskazuje, są stworzone dla jazdy po miejskich ścieżkach rowerowych. Charakteryzują się dużym i miękkim siodłem, natomiast kąt nachylenia rowerzysty wynosi 90 stopni, co zapewnia poczucie komfortu i wygody. Ramy takich rowerów zazwyczaj są pozbawione górnej rury, przez co wsiadanie i zsiadanie jest o wiele łatwiejsze, zwłaszcza dla dziewczyn i kobiet, które lubią wybrać się na przejażdżkę w sukience. W wyposażeniu tego typu jednośladów znajdują się błotniki i koszyk umieszczony na kierownicy. To dodatkowo odpowiada za wygodę podczas jazdy: w czasie złej pogody nie ma ryzyka ochlapania przez wodę „wyrzucaną” przez koła, a do koszyka można wrzucić torbę czy niewielkie zakupy. Ze względu na panującą modę, rowery miejskie nie należą do najtańszych. Warto jednak rozejrzeć się w bogatej ofercie sklepów internetowych, takich jak Go Ride. Poza wysoką jakością i sprzedażą najlepszych marek jednośladów, często można trafić na naprawdę atrakcyjne promocje.

Rowery szosowe

To typ roweru dla osób kochających szybką jazdę i spore wyzwania. Modele szosowe pozwalają pokonywać duże odległości w wyjątkowo krótkim czasie. Charakterystyczne cechy to kierownica zgięta w dół, pozwalająca na przyjęcie bardziej aerodynamicznej pozycji, niż ma to miejsce w przypadku roweru miejskiego. Kolejny istotny element to cienkie, praktycznie pozbawione bieżnika opony, które znacząco obniżają opór otoczenia.

Rowery górskie

Chyba najczęściej spotykany rodzaj roweru. To jednoślady wyposażone w jeszcze szersze opony, niż ma to miejsce w rowerach miejskich. Chociaż powstał z myślą o jeździe w terenie, to chyba wciąż najczęściej spotykany w mieście model. Bardzo często przemawia za tym kiepski stan dróg – wyższy profil opon świetnie chroni koła przed uszkodzeniami spowodowanymi jazdą po wątpliwej kondycji asfalcie albo po krawężnikach. Często spotykanym wyposażeniem tego roweru jest przedni amortyzator, poprawiający komfort jazdy przez niwelowanie drgań.

O czym jeszcze pamiętać?

Zakup roweru musi być zależny od tego, do czego ma być potrzebny. Czy posłuży jako codzienny transport do pracy albo dla typowej rekreacji lub uprawiania nieco bardziej intensywnej jazdy? Kolejna kwestia to drogi, po jakich rower ma jeździć. Wybierając rower naprawdę warto zapłacić nieco więcej, ale skupić się głównie na aspektach praktycznych, funkcjonalności i niezawodności sprzętu. Nawet decydując się na wymarzony miejski rower lepiej kierować się jakością wykonania. Wygląd jednośladu zawsze można podkręcić ciekawymi akcesoriami, natomiast koszty wymiany słabych i często psujących się części to już zdecydowanie wyższe koszty i więcej problemu – podsumowuje specjalista Go Ride.