Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Znaczenie wykonywania regularnego serwisu klimatyzacji samochodowej
Odgrzybianie klimatyzacji
Powietrze, zanim dojdzie do kabiny, jest ciepłe i wilgotne. Nadmiar ciepła i wody gromadzi się w parowniku.Takie środowisko to wymarzone okoliczności do rozwoju dla bakterii i grzybów, które przedostają się wprost do naszych ust i nozdrzy przez układ wentylacji, osiadają na desce rozdzielczej i szukają nowego domu w tapicerce – mówi ekspert z warsztatu Celmer Auto Moto.Oddychanie powietrzem pełnym mikroorganizmów jest niezdrowe. Pogarsza kondycję układu oddechowego, przyczynia się do powstawania reakcji alergicznych i astmy. Z tego powodu przeprowadza się czynność powszechnie zwaną odgrzybianiem, która wbrew nazwie dotyczy nie tylko grzybów, ale wszystkich mikroorganizmów, które miesiącami gromadzą się w klimatyzacji. Do oczyszczania służą środki chemiczne.
Nabijanie klimatyzacji
Elementem, który odpowiada za orzeźwiający chłód płynący z klimatyzacji, jest czynnik chłodniczy – jest to gaz który studzi powietrze, zanim trafi ono do kabiny. Dodatkowo zawiera olej, który odpowiada za smarowanie systemu klimatyzacyjnego. W toku normalnej pracy klimatyzacji czynnik chłodniczy powoli odparowuje. Szacuje się, że ubytek wynosi około 10% na rok. Ubywa także oleju, przez co smarowanie pogarsza się i może dojść do zatarcia. W związku z tym braki płynu w układzie klimatyzacyjnym należy uzupełniać. Niestety, uzupełnienie brakującej ilości czynnika chłodzącego nie załatwia sprawy, ponieważ po pierwsze – olej z czasem traci właściwości i nie zabezpiecza odpowiednio elementów systemu, po drugie – ważne są proporcje między czynnikami chłodzącym i smarującym. Jeżeli więc chcemy zadbać o żywotność układu, za którą odpowiada dobrze nasmarowana sprężarka klimatyzacji, powinniśmy nabijać klimatyzację w pełni, a nie tylko uzupełniać niedobory płynu. Serwis klimatyzacji powinien być przeprowadzany raz do roku, chyba że jeździmy więcej – wówczas szybciej zużyją się filtry kabinowe, podobnie rzecz ma się z ucieczką czynnika chłodzącego. Zaniedbana klimatyzacja nie tylko psuje się szybciej, ale jest też mniej wydajna. Warto pamiętać, że optymalne warunki w czasie jazdy ułatwiają skupienie i poprawiają nasze bezpieczeństwo na drodze.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana