29 sierpnia 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Rodzaje olejów silnikowych
5 (100%) / 1 głosów

Rodzaje olejów silnikowych

Olej silnikowy pełni istotną funkcję w każdym samochodzie. Odpowiada za prawidłowe smarowanie silnika, jego oczyszczanie oraz chłodzenie. Z tego względu warto znać podstawowe informacje na jego temat i kupować olej odpowiednio przystosowany do samochodu, aby zminimalizować ryzyko zatarcia silnika. W tym artykule przedstawimy rodzaje olejów silnikowych oraz krótko je opiszemy.

Podział olejów silnikowych

Oleje silnikowe można podzielić na trzy rodzaje, które różnią się od siebie właściwościami odmiennymi ze względu na zróżnicowany proces produkcji. Są to oleje:

  • mineralne – rafinowane z ropy naftowej,
  • półsyntetyczne – stanowią mieszankę mineralnych i syntetycznych baz olejowych,
  • syntetyczne – powstają w wyniku syntezy surowców lub pochodnych ropy naftowej.

Który z wyżej wymienionych rodzajów olejów jest wobec tego najlepszy? Najbardziej wydajną ochronę elementów ruchomych silnika zapewnia olej syntetyczny. Wpływa on również na lepsze chłodzenie niż olej mineralny, a także lepiej rozszczepia cząstki stałe, dzięki czemu stają się one łatwiejsze do wychwycenia przez filtry. Przede wszystkim jednak charakteryzują się niską lepkością, która zapewnia pokrycie narażonych powierzchni silnika w niskich temperaturach.

Klasyfikacja lepkościowa i jakościowa olejów

Klasyfikacja lepkościowa SAE została opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Nazwy olejów oznaczone są specjalnymi symbolami, np. 10W-60. Pierwsza cyfra przed literą „W” oznacza płynność w niskiej temperaturze. Jeżeli jest ona mała, olej nie traci właściwości smarnych w niskiej temperaturze otoczenia. Liczba po myślniku oznacza natomiast lepkość w wysokiej temperaturze – im większa, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej może być stosowany.

Inną stosowaną klasyfikacją olejów silnikowych jest klasyfikacja jakościowa, której można wyróżnić trzy rodzaje – według Amerykańskiego Instytutu Nafty (API), według Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych (ILSAC) oraz według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów, czyli ACEA obowiązująca w Europie. Wyróżnia ona normy olejów dla silników benzynowych, które są oznaczane literą „A”, silników Diesla w samochodach osobowych (litera „B”), silników Diesla w samochodach osobowych z DPF (litera „C”) oraz silników Diesla w samochodach ciężarowych (litera „F”).

Podczas wyboru oleju do silnika powinniśmy kierować się zasadą, która nakazuje stosować się do zaleceń producenta. W przypadku kupna samochodu z tzw. „drugiej ręki” warto wypytać się poprzedniego właściciela o rodzaj oleju stosowanego przez niego dotychczas i nabyć olej o identycznej specyfikacji – radzi ekspert z firmy Buwar, która jest hurtownią olejów i smarów.