18 lipca 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Przyczyny awarii manualnych skrzyni biegów
5 (100%) / 1 głosów

Przyczyny awarii manualnych skrzyni biegów

Sprawna skrzynia biegów jest jednym z warunków korzystania z auta. Niestety, ręczne skrzynie bywają narażone na awarie, zwłaszcza gdy muszą obsługiwać jednostki napędowe o wysokim momencie obrotowym. Tymczasem naprawy są kosztowne, a dobrych części zamiennych jak na lekarstwo… Jakie są przyczyny najczęściej spotykanych usterek manualnych skrzyni biegów?

Objawy awarii manualnej skrzyni biegów

Warto wiedzieć, że wiele różnych awarii może dawać te same objawy. Usterki skrzyni biegów są wyjątkowo uciążliwe. Nawet jeśli nie unieruchamiają samochodu, zdecydowanie obniżają komfort jazdy. Na co należy zwrócić uwagę?

O tym, że coś dzieje się ze skrzynią biegów, świadczy praktycznie każda zmiana jej zachowania. Może to być zwiększony opór przy zmianie biegów lub przeciwnie – zbyt duży luz. Niepokojące mogą być też dźwięki, które wcześniej się nie pojawiały – zgrzyty, puknięcia i wycie – mówi specjalista z firmy Euromaster Serwisowanie Opon i Pojazdów.

Zanim jednak zaczniemy się martwić kosztami napraw, warto upewnić się, że skrzynia biegów jest używana poprawnie. Niekiedy przyczyny usterek są bardzo prozaiczne i łatwe do wyeliminowania. Niewłaściwa praca manualnej skrzyni biegów może być spowodowana niedociskaniem pedału sprzęgła (wystarczy, że dywanik się zawinie albo nie znamy danego samochodu – każde sprzęgło porusza się i reaguje nieco inaczej) lub w układzie hydraulicznym skrzyni znajduje się niedostosowany olej, np. zbyt gęsty. Na początek najlepiej jest sprawdzić, czy wykorzystujemy pełny zakres pedału, oraz nalać oleju zalecanego przez producenta. Jeżeli to nie wyeliminuje problemu, czas udać się do mechanika.

Przyczyny awarii skrzyni biegów

Manualne skrzynie biegów psują się najczęściej z dwóch powodów. Pierwszy to niska jakość materiałów użytych do produkcji, a druga to niewłaściwe obchodzenie się z mechanizmem przez kierowcę. Elementami wyjątkowo podatnymi na uszkodzenia są łożyska, szczególnie gdy zbyt często skrzynia musi pracować przy niskich obrotach.

Problemy z łożyskiem można zdiagnozować na podstawie dźwięków. Część ta, gdy jest bliska zupełnego uszkodzenia, wydaje charakterystyczny szum i wycie. Jest to objaw, którego nie można zlekceważyć. Jeżdżenie z niesprawnym łożyskiem może sprawić, że awarii ulegną koła zębate albo obudowa skrzyni zostanie rozerwana, co kilkukrotnie podniesie koszty naprawy. Bezpieczniej i taniej jest wymienić łożyska przy pierwszych symptomach zużycia.

Problemy z manualną skrzynią biegów mogą być kosztowne, ale też łatwo ich uniknąć. W jaki sposób? Przede wszystkim rozsądnie zmieniać biegi – nie utrzymywać auta na niskich obrotach, ale też nie wbijać biegów zbyt gwałtownie. Regularna płynna zmiana biegów w optymalnym momencie powinna wydłużyć żywotność układu.