2 czerwca 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Podział opon ze względu na rodzaj bieżnika
5 (100%) / 1 głosów

Podział opon ze względu na rodzaj bieżnika

Dobór ogumienia samochodowego wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Na rynku spotykamy opony cechujące się rozmaitymi parametrami użytkowo-technicznymi. Jednym z najważniejszych jest rodzaj bieżnika.

W samochodach osobowych służących do codziennej eksploatacji montuje się opony z trzema rodzajami bieżników – kierunkowym, symetrycznym lub asymetrycznym. Wszystkie z nich posiadają własną specyfikę, mocne i słabe strony.

Bieżnik kierunkowy

Opony z bieżnikiem kierunkowym pozostawiają na podłożu charakterystyczny ślad w kształcie litery ,,V” (tzw. jodełka). Aby ogumienie funkcjonowało prawidłowo, powinno być nałożone na felgę zgodnie ze strzałką wskazującą kierunek toczenia (znajduje się ona z boku opony). Komu zaleca się korzystanie z bieżnika kierunkowego?

Przede wszystkim osobom, dysponującym autami o większej mocy i lubiącym dynamikę na drodze. Opony doskonale odprowadzają wodę, gwarantując komfort nawet w czasie agresywnej jazdy – objaśnia przedstawiciel firmy PNEUMASTER, profesjonalnego mobilnego serwisu opon.

Bieżnik symetryczny

Najprostszy i najtańszy rodzaj bieżnika wykorzystywany w ogumieniu samochodowym. Niestety, również najmniej wydajny. Opony z bieżnikiem symetrycznym można montować na felgę dowolną stroną. Są dość wytrzymałe – głównie za sprawą niskich oporów toczenia, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Sporą niedogodność stanowią słabe parametry trakcyjne – przy takim bieżniku nie ,,poszalejemy” na drodze. Właściciele sportowych aut poczują się zawiedzeni. Co innego kierowcy mniejszych i słabszych samochodów – dla nich bieżnik symetryczny może okazać się optymalny.

Bieżnik asymetryczny

Typ bieżnika stanowiący coraz większą konkurencję dla bieżnika kierunkowego. Posiada dwojaką rzeźbę – po wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Z tego względu, o sposobie montażu opony informują oznaczenia inside/outside. ,,Wewnętrzna strona bieżnika posiada głębsze rowki, dzięki którym odprowadza wodę. Strona zewnętrzna dba natomiast o przyczepność” – dodaje ekspert PNEUMASTER. Opony z bieżnikiem asymetrycznym sprawdzają się w miejskich samochodach kompaktowych, jak również w autach sportowych i limuzynach. Zapewniają świetną przyczepność podczas pokonywania zakrętów na bardzo mokrej nawierzchni. Dodatkowo, są wytrzymalsze od opon z bieżnikiem kierunkowym.