klima
26 kwietnia 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Obsługa układu klimatyzacji w samochodzie
5 (100%) / 1 głosów

Obsługa układu klimatyzacji w samochodzie

Nadejście ciepłych dni oznacza wzrost zainteresowania układem klimatyzacji przez kierowców, a to przyczynia się do większych kolejek do serwisów samochodowych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę podczas obsługi klimatyzacji w samochodzie, która nie polega wyłącznie na nabiciu jej z wykorzystaniem automatycznej stacji. Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Dlaczego należy przeprowadzać regularną obsługę układu klimatyzacji w samochodzie?

Jeżeli trafimy do niewykwalifikowanego mechanika, który nie będzie w stanie zdiagnozować usterek w układzie klimatyzacji, taka wizyta ograniczy się jedynie do obsługi samego urządzenia. W przypadku większych kłopotów z klimatyzacją lepiej udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi, gdzie specjaliści obsłużą nas kompleksowo. Warto o tym pamiętać, ponieważ regularna obsługa układu klimatyzacji wpływa pozytywnie na zdrowie. Podczas jej wykonywania następuje bowiem dezynfekcja układu nawiewu powietrza, czyli miejsca, w którym gromadzą się różnego rodzaju bakterie, grzyby i roztocza, rozmnażające się zwłaszcza w parowniku – elemencie znajdującym się wewnątrz deski rozdzielczej. Wdychane drobnoustroje są bardzo szkodliwe dla układu oddechowego, gdyż mogą wywołać podrażnienie płuc.

Na czym polega diagnostyka układu klimatyzacji w samochodzie?

Jak wygląda procedura obsługi układu klimatyzacji? Po pierwsze, za pomocą specjalnego sterownika należy wykryć wszelkie anomalie w pracy klimatyzacji. Niezbędne dane zapisywane są w pamięci urządzenia, które na bieżąco odczytuje ważne parametry pracy klimatyzacji, takie jak np. ciśnienie w obwodach. Za pomocą czujnika (termometru), który umieszcza się w kratkach nawiewu powietrza do kabiny, można sprawdzić również minimalną do uzyskania temperaturę oraz czas, po którym jest osiągana, a otrzymane dane porównuje się z danymi serwisowymi. Do wykonania tego pomiaru wystarczy akurat elektroniczny termometr, co sprawia, że badanie można przeprowadzić samemu.

Warto mieć na uwadze fakt, że w ciągu roku z układu klimatyzacji ulatnia się ok. 10% czynnika chłodzącego i zużywa się krążący wraz z nim środek smarujący, dlatego raz na dwanaście miesięcy należy opróżnić układ i napełnić go ponownie. Można to zrobić podpinając do złączek w układzie klimatyzacji końcówki maszyny, która zarówno sprawdzi szczelność układu, jak i wymieni czynnik chłodzący i środek smarny.

Wymiana filtrów i odgrzybianie

W dalszej kolejności warto wymienić filtr kabinowy oraz filtr-osuszacz. Pierwszy z nich, wpadając do wnętrza, szybko się brudzi, czego skutkiem jest słaba skuteczność wentylacji i silnie parujące szyby. Wymiana filtra kabinowego wymaga w niektórych modelach samochodów wymontowania schowka pasażera, rozebrania podszybia i fragmentu deski rozdzielczej, a także odkręcenia pedału gazu. Raz na dwa lata należy natomiast wymienić filtr-osuszacz (pochłaniacz wilgoci), aby ochronić wnętrze kompresora klimatyzacji przed korozją. Warto także sprawdzić drożność gumowej rurki, która znajduje się pod samochodem, w okolicy przegrody czołowej. Ma to na celu zapobiegnięcie pleśni wywołanej przez wodę skraplającą się na parowniku klimatyzacji.

Istotnym zabiegiem podczas obsługi klimatyzacji w samochodzie jest odgrzybianie. Do jego przeprowadzenia potrzebny jest specjalny preparat, który aplikuje się w miejsce wyjętego filtra kabinowego oraz w kratki wentylacji kabiny. Po tej czynności wystarczy trochę odczekać i włączyć na kilkanaście minut nawiew powietrza – wyjaśnia właściciel Auto Serwisu Skoda w Krakowie.