22 września 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Najczęstsze usterki automatycznych skrzyń biegów
5 (100%) / 1 głosów

Najczęstsze usterki automatycznych skrzyń biegów

Coraz częściej Polacy decydują się na zakup auta z automatyczną skrzynią biegów. Warto mieć jednak świadomość, że tego typu przekładnia jest o wiele bardziej skomplikowana, niż manualna, a koszt jej naprawy może być bardzo wysoki. Jako, że skrzynie automatyczne nie są bezawaryjne, trzeba być gotowym na dodatkowe wydatki związane z ich naprawą. Przedstawiamy najczęstsze usterki w automatycznych skrzyniach biegów.

Delikatny mechanizm

Automatyczna skrzynia biegów to bardzo czuły mechanizm, który jest szczególnie narażony na awarie. Wynikać one mogą z wielu przyczyn, a jednym z powodów pojawiających się usterek bywa złe użytkowanie. Najczęstszym powodem problemów z automatyczną przekładnią jest elektronika, która może mieć wpływ na nieodpowiednie działanie skrzyni, a w efekcie doprowadzić do uszkodzenia jej mechaniki.

Automatyczna skrzynia biegów jest urządzeniem, które potrzebuje znacznie więcej troski niż skrzynia manualna, a w przypadku awarii wymaga skomplikowanej naprawy. Podjąć jej może się jedynie wyspecjalizowany w tej dziedzinie mechanik samochodowy. Wiele przekładni wymaga naprawy jeszcze przed przejechaniem 200 tysięcy kilometrów, dlatego naprawę skrzyni automatycznej należy wliczyć w proces użytkowania pojazdu – tłumaczy ekspert reprezentujący firmę Seb-Kar.

Najczęstsze usterki

Automatyczne przekładnie psują się bardzo łatwo. Wystarczy np., że kierowca notorycznie przełącza dźwignię zmiany biegów na pozycję „N”(Neutral) w czasie jazdy. Powoduje to, że ciśnienie smarowania spada prawie do zera, czego efektem może być trwałe uszkodzenie mechanizmu. Ważne dla utrzymania dobrego stanu tej skrzyni biegów jest też płynne ruszanie z miejsca i nieprzeciążanie samochodu.

Do najczęściej występujących usterek w automatycznych skrzyniach biegów zaliczają się:

  • awaria wstecznego biegu – jej przyczyną jest zerwanie lub pęknięcie taśmy regulującej pracę biegu wstecznego, naprawa polega na wyjęciu skrzyni i wymianie taśmy na nową,
  • brak przyspieszania w trakcie zwiększania obrotów – powodem jest złamany lub pęknięty koszyk sprzęgła „A”, czyli wada fabryczna charakterystyczna dla konkretnych marek samochodów, awaria występuje głównie w pojazdach, których kierowcy jeżdżą bardzo szybko, naprawa polega na wymianie uszkodzonego koszyka,
  • palące się wszystkie kontrolki położenia lewarka zmiany biegów – oznacza to, że skrzynia pracuje w trybie serwisowym, czego przyczyn może być wiele (np. olej lub akumulator), konieczna jest kontrola czynników w celu identyfikacji kodu błędu, która umożliwi zlokalizowanie i naprawę usterki.

Warto pamiętać, by naprawę automatycznej skrzyni biegów polecić specjaliście. Nie próbujcie dokonywać jej sami, o ile nie posiadacie fachowej wiedzy na ten temat.