mechanik-samochodowy
2 lipca 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Najczęstsze przyczyny usterek klimatyzacji samochodowej
5 (100%) / 2 głosów

Najczęstsze przyczyny usterek klimatyzacji samochodowej

W dzisiejszych czasach utarło się, że każdy samochód powinien być wyposażony w sprawną, dobrze działającą klimatyzację. Szczególnie jest ona niezbędna w letnich, gorących miesiącach. Zbyt wysoka temperatura nie sprzyja bowiem dobremu samopoczuciu, szczególnie w samochodzie. Niestety, choć niesie ze sobą tyle korzyści, to klimatyzacja czasem się psuje. Sprawdźcie jakie są tego najczęstsze przyczyny. 

Zasady działania układu klimatyzacji

Każdy układ klimatyzacji ma zapewnić zarówno kierowcy, jak i jego pasażerom jak najbardziej komfortową temperaturę i wilgotność powietrza oraz odpowiednie promieniowanie cieplne wewnątrz samochodu. Ponadto, musi dbać o czystość tego powietrza.

Samochodowy układ klimatyzacji działa w oparciu o zjawisko sprężania pary. Do zamiany dużych ilości ciepła z powietrza wdmuchiwanego do samochodu wykorzystuje czynnik chłodniczy. Wszystko po to, by chłodzić, ogrzewać, a także osuszać wnętrze samochodu – tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący firmę AUTO PERFEKT MULAK.

Warto wiedzieć, że cykl chłodniczy składa się z takich elementów, jak parownik, sprężarka, skraplacz i zawór rozprężny (dwa elementy odpowiadają za spadek i wzrost ciśnienia, a pozostałe odprowadzają ciepło).

Najczęstsze przyczyny usterek klimatyzacji samochodowej

Układ klimatyzacji nie jest bezawaryjny. Wręcz przeciwnie – jego usterki zdarzają się dosyć często. Wynikać mogą z takich powodów, jak:

  • wyciekanie czynnika chłodniczego z układu poprzez przeciekający wężyk, skraplacz lub rurkę,
  • za mała ilość czynnika chłodniczego – obniża wydajność chłodzenia i doprowadza do zatarcia sprężarki (przez złe smarowanie); dochodzi do tego, gdy przez długi czas nie włącza się klimatyzacji,
  • niewłaściwy olej lub barwnik UV – może doprowadzić do złego smarowania sprężarki i zatykania zaworu rozprężnego, bądź dyszy dławiącej,
  • uszkodzenie koła DL sprzęgła „zrywnego” – skutkiem tego jest brak pracy sprężarki,
  • zbyt małe sprężanie cieczy – powoduje zatarci sprężarki lub jej hałas,
  • poślizg paska klinowego, uszkodzenie sprzęgła sprężarki lub poluzowanie jej mocowania – mogą powodować hałas sprężarki,
  • niewystarczająca wymiana ciepła w skraplaczu – doprowadza do wysokiego naprężenia termicznego sprężarki, a finalnie do jej zatarcia; dzieje się tak przez brak konserwacji lub uszkodzony wentylator skraplacza,
  • niedokładne oczyszczenie cyklu chłodniczego po zatarciu sprężarki.

Aby nie dopuścić do awarii układu klimatyzacyjnego, warto poddawać go regularnym przeglądam. Doświadczony fachowiec z łatwością odnajdzie nawet najmniejszą usterkę i zajmie się nią jak najszybciej, aby nie doprowadziła do poważniejszych konsekwencji.