awarie samochodow
19 października 2016

Kategoria:
Motoryzacja

Najczęstsze awarie samochodów. Co przeważnie się psuje?
5 (100%) / 1 głosów

Najczęstsze awarie samochodów. Co przeważnie się psuje?

Im starszy jest pojazd, którym się poruszamy, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawią się w nim usterki. W samochodzie może zepsuć się wszystko, jednak usterki najczęściej dotyczą silnika. Z jakimi problemami najczęściej zmagają się mechanicy? Okazuje się, że na drugim miejscu znajdują się problemy z akumulatorem, dalej uszkodzenia reflektorów, chłodnicy i skrzyni biegów.

Usterki silnika i problemy z akumulatorem

Awarie silników zdarzają się bez względu na model samochodu. Problemy z silnikiem możemy rozpoznać już po niepokojących dźwiękach, które się z niego wydobywają. Najczęstszym problemem są poluzowane tłoki, które wydają charakterystyczny stukot. Podobne dźwięki wydają tłoki, na których zgromadziło się zbyt wiele osadów. Z czasem może to skutkować zatarciem tłoków czy pęknięciem pierścieni. Tego typu problemów nie należy lekceważyć, ponieważ samochód staje się wówczas mniej bezpieczny, zwłaszcza w czasie długiej podróży. Problemy z akumulatorem pojawiają się w momencie, gdy jest on już wiekowy lub w instalacji elektrycznej dochodzi do przebić. Całkowite lub częściowe rozładowanie akumulatora, które powtarza się chronicznie, może być oznaką nieprawidłowości w instalacji. Samochód musi zostać wówczas poddany swojego rodzaju przeglądowi, tak by mechanik mógł ocenić, co dokładnie szwankuje.

Uszkodzenia reflektorów i skrzyni biegów

Awarie reflektorów czy kierunkowskazów spowodowane są najczęściej przepaleniem się żarówki lub bezpiecznika. Choć teoretycznie wymienione elementy możemy wymienić samodzielnie, w praktyce pomoc mechanika bywa niezbędna, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych samochodów – dowiadujemy się w Auto Perfekt Mulak z Lublina.

Dotarcie do wadliwych elementów jest skomplikowane i tylko fachowiec może sobie z tym poradzić. Usterki w skrzyni biegów najczęściej spowodowane są nieszczelnością. Poziom oleju spada, przez co dochodzi do zatarcia skrzyni. Czasem dochodzi do tego przez uszkodzenia mechaniczne, na przykład przez uderzenie kamieniem, czasem parcieją uszczelki, które wystarczy wymienić.

Awarie chłodnicy

Do najczęstszych objawów awarii układu chłodniczego należą jego przegrzewanie lub niedogrzewanie. Zdarza się także niekontrolowany ubytek płynu chłodniczego. Przegrzanie się silnika w najgorszym przypadku może skończyć się jego zatarciem. Nie wszystkie samochody są wyposażone w kontrolkę, która informuje kierowcę o zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodniczego. Jeśli jednak podejrzewamy, że silnik się przegrzewa, lepiej nie lekceważyć tych obaw. Przyczyną są zwykle usterki osprzętu pomocniczego, takiego jak termostat czy wentylator, jednak zdarza się także, że dochodzi do zapowietrzenia układu przez niedopatrzenie. Wówczas wystarczające jest odpowietrzenie.