26 kwietnia 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Na czym polega remont silnika?
5 (100%) / 1 głosów

Na czym polega remont silnika?

Nawet zadbane silniki samochodowe nie są wieczne. Jednostka, której przebieg wynosi 200 000 kilometrów, ma za sobą aż 720 milionów obrotów wału korbowego! Nieustanna praca w zmiennych warunkach przyczynia się do naturalnego zużycia materiału, przed którymi nie uchroni nawet regularny serwis. Czasem potrzebny jest remont silnika. Na czym on polega i jakie czynności obejmuje?

Remont silnika to, w największym skrócie, przywrócenie go do pierwotnego stanu. Dotyczy to szczególnie ruchomych elementów, które z czasem pod wpływem tarcia zużywają się i zmieniają wymiary oraz kształty, przez co nie są już tak dobrze spasowane.

Kiedy czas na remont silnika?

Zużyty silnik samochodowy zaczyna pracować inaczej niż dotychczas. Jest kilka objawów, które powinny skłonić nas do wizyty w warsztacie i które mogą zwiastować nadchodzące problemy z jednostką napędową. Po czym poznać, że silnik wymaga remontu?

Objawów dużego zużycia silnika nie można zlekceważyć, bo może skończyć się tak, że samochód stanie i już nam nie posłuży – przestrzega specjalista ze szlifierni silników Auto Moto Szlif. – Do typowych objawów zaliczają się: zwiększony pobór oleju, spalanie oleju, wyższe spalanie paliwa, niebieski dym z wydechu, zwłaszcza przy rozruchu, problemy z odpaleniem, hałaśliwa i niemiarowa praca silnika, a także spaliny wydobywające się z wlewu oleju.

Warto wsłuchiwać się w pracę silnika. Na to, że wymaga remontu, mogą wskazywać rozmaite dźwięki wydobywające się spod maski, takie jak m.in.: stuki, buczenie i zgrzyty, zwłaszcza przy odpalaniu, metaliczne odgłosy przy gazowaniu, stukoty i klekotanie, a także wspomniana nadmierna hałaśliwość i niejednostajność pracy silnika. Wszystkie te odgłosy są związane z tzw. luzami, które mogą być zlokalizowane w różnych częściach silnika – wytarcie i niewłaściwe spasowanie elementów jednostki powoduje różnego rodzaju słyszalne wibracje.

Jakie czynności wchodzą w skład remontu silnika?

Zakres remontu silnika powinien być ustalony przez fachowca na podstawie dokładnej diagnostyki. To zadanie wymagające dużej precyzji, sporo czasu i profesjonalnego sprzętu. Zabieranie się za to samemu przy braku zaawansowanej wiedzy i zaplecza warsztatowego rzadko kończy się dobrze.

Remont silnika obejmuje takie czynności, jak:

  • wymianę pierścieni tłokowych,
  • honowanie cylindrów,
  • przetaczanie cylindrów,
  • wymiana tulei cylindrycznych,
  • wymiana panewek i łożysk wałka rozrządu,
  • szlifowanie czopów wału korbowego,
  • zabielanie głowicy, czyli frezowanie styku głowicy z blokiem silnika, aby uzyskać idealnie gładką powierzchnię.

Celem jest nadanie każdemu z elementów pierwotnego kształtu, niwelacja luzów i nieszczelności. Ponadto remont silnika obejmuje wiele pobocznych napraw, np. wymianę świec, uszczelek czy pompy cieczy chłodzącej. Warto pamiętać, że remont nie musi obejmować wszystkich tych czynności. To, na ile silnik potrzebuje renowacji, zależy od tego, w jakim jest stanie.