ogrzewanie-postojowe
9 sierpnia 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Na czym polega ogrzewanie postojowe?
5 (100%) / 2 głosów

Na czym polega ogrzewanie postojowe?

Zamarznięte od zewnątrz i zaparowane od wewnątrz szyby, nieoptymalne warunki do rozruchu silnika, nieprzyjemny chłód w kabinie, kiedy rano ruszamy do pracy – zima to zmora niejednego kierowcy. Na szczęście wszystkie wymienione problemy można rozwiązać dzięki zamontowaniu w aucie systemu ogrzewania postojowego. Na czym dokładnie polega jego działanie?

Wyróżniamy zasadniczo dwa rodzaje ogrzewania postojowego: powietrzne (zwane niekiedy „suchym”) oraz wodne (czyli inaczej „mokre”). Różnica między nimi polega w głównej mierze na tym, co właściwie ulega podgrzaniu. W pierwszym przypadku – jak zresztą sugeruje nazwa – jest to powietrze i taki system stosuje się zwykle w większych pojazdach, np. dostawczych. Drugi rodzaj, charakterystyczny przede wszystkim dla aut osobowych, wykorzystuje płyn z układu chłodniczego.

Obieg ciepła

Sercem systemu ogrzewania postojowego jest agregat grzewczy, pracujący niezależnie od silnika pojazdu, ale pobierający paliwo z głównego zbiornika przy użyciu precyzyjnej pompki. To właśnie on podgrzewa chłodne powietrze zassane z wnętrza kabiny (albo komory ładunkowej), które następnie zostaje tam ponownie wdmuchnięte. Gdy agregat podgrzewa płyn chłodniczy, ten ostatni wędruje do nagrzewnicy, podnosząc temperaturę przepływającego przez nią powietrza. Ono zaś zostaje rozprowadzone po samochodzie za pośrednictwem kanałów wentylacyjnych.

Nie tylko ogrzewanie

Warto wiedzieć, że ogrzewanie postojowe okazuje się przydatne nie tylko zimą, ale też latem, kiedy to pozostawione na słońcu auto podgrzewa się tak, że trudno do niego wsiąść. Wówczas system działa odwrotnie – nie ogrzewając silnik i wnętrze pojazdu, ale schładzając je. I w jednym, i w drugim przypadku osiągnięcie optymalnej temperatury zajmuje nie więcej niż zaledwie 20 minut.

Sterowanie

Pracę całego układu kontroluje elektroniczna jednostka sterująca, którą można zaprogramować, określając nie tylko dokładny moment włączenia się ogrzewania postojowego, ale też czas jego pracy i docelową temperaturę (monitorowaną przez zamontowany w kabinie termostat).

Można to zrobić, korzystając ze specjalnego timera, bezprzewodowego pilota albo wygodnej aplikacji na smartfona – mówi przedstawiciel zajmującej się montażem i serwisem takich systemów firmy Thermo Technica.

Zalety

Ogrzewanie postojowe może zostać zainstalowane w praktycznie każdym typie pojazdu – nie tylko we wspomnianych samochodach osobowych i ciężarowych, ale też w busach, autokarach, maszynach budowlanych, a nawet w jachtach i łodziach. Dzięki niemu silnik, ogrzany do odpowiedniej temperatury, potrzebuje do rozruchu mniejszych ilości paliwa, a także emituje na pierwszych kilometrach aż do 70 proc. mniej spalin.