auto-po-wypadku
17 maja 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Na co zwracać uwagę przy naprawie powypadkowej samochodu?
5 (100%) / 1 głosów

Na co zwracać uwagę przy naprawie powypadkowej samochodu?

Niewłaściwie przeprowadzona naprawa powypadkowa auta może skutkować nie tylko widocznymi niedoskonałościami np. w obrębie karoserii, ale – co gorsza – obniżonym bezpieczeństwem pojazdu. Dlatego zanim wyjedziemy z warsztatu i włączymy się do ruchu na drodze, warto upewnić się, że usługa naprawy została wykonana rzetelnie. Na co konkretnie zwrócić uwagę?

Po pierwsze, jeszcze na etapie rozmów, warto jasno ustalić zakres i koszt przeprowadzonych działań oraz termin odbioru auta, a jeśli jest to możliwe jedynie w przybliżeniu – poprosić o telefon, gdyby prace miały okazać się znacznie bardziej zaawansowane. Unikniemy dzięki temu późniejszych przykrych niespodzianek. Z podobnych względów dobrze jest też określić sposób dokonania płatności (gotówka, karta), zgłosić konieczność wystawienia faktury itp.

Samochód do naprawy powypadkowej powinniśmy oddać możliwie czysty i wysprzątany. Dzięki temu łatwiej będzie zauważyć przy odbiorze ewentualne brudne ślady na tapicerce, słupkach czy kierownicy albo rysy na lakierze, których wcześniej nie było. Zminimalizujemy też ryzyko zagubienia pozostawionych w aucie przedmiotów.

Po naprawie lakierniczej

Jeśli samochód wymagał lakierowania, upewnijmy się, że resztki lakieru nie pozostały np. na uszczelkach, elementach plastikowych bądź szybach.

Świadczą one o niedbale wykonanej robocie, co może sugerować, że również inne rzeczy, trudniejsze do weryfikacji przez niedoświadczoną osobę, zostały potraktowane po macoszemu – przestrzega specjalista z pruszkowskiej firmy Vision Autoserwis.

Poza tym jeśli widać, że auto było malowane, trudniej będzie uzyskać za nie w przyszłości dobrą cenę, gdybyśmy planowali sprzedaż samochodu. Dlatego też zwróćmy uwagę np. na dopasowanie koloru lakieru, jeśli malowany był tylko fragment nadwozia – zarówno z bliska, jak i z pewnej odległości, najlepiej przy świetle dziennym.

Jazda próbna

Sprawdzić trzeba też sprawność instalacji elektrycznej, którą podczas naprawy najpewniej rozłączano po kilka razy. Przetestujmy działanie świateł, sterowania szyb i lusterek, klakson, oświetlenie wnętrza, ogrzewanie tylnej szyby itd. Zróbmy to podczas jazdy próbnej, przy okazji sprawdzania, czy zgłoszone usterki zostały usunięte. To również dobry moment na zauważenie, czy auto się nie przegrzewa, czy hamulce się nie blokują itp. Warto też skontrolować poziom płynów.

Koła i opony

Nie zapomnijmy ponadto przyjrzeć się kołom, strzałkom i napisom, które wskazują prawidłowy sposób założenia opon. Sprawdźmy też, czy wkręcono komplet śrub i nakrętek, a także czy do ostatecznego dokręcania użyto klucza dynamometrycznego, a nie pneumatycznego, co utrudniłoby awaryjne odkręcanie koła na drodze. Upewnijmy się także, czy w warsztacie nie zostały przez przypadek takie elementy jak kołpaki czy nasadka do odkręcania śrub patentowych.

O czym jeszcze pamiętać

Jeśli wstawiano nową szybę, zerknijmy, czy przylegają do niej listwy tudzież wykładziny słupków, czy podsufitka nie wystaje itp. Warto poza tym poszukać śladów po podnośniku na progach czy otarć lakieru, zwłaszcza na drzwiach i błotnikach, które podczas napraw w warsztacie najbardziej są narażone na kontakt np. z kolumną podnośnika.

Odbierając samochód, poprośmy o wykaz wykonanych prac (wraz z pieczątką serwisu), np. w postaci książeczki serwisowej. Będzie to stanowić podstawę ewentualnych reklamacji, ale tego rodzaju informacje mogą się też okazać pomocne w razie innych napraw naszego auta w przyszłości.