Turbosprężarka jest maszyną wirnikową, składającą się z turbiny i sprężarki osadzonych na jednym wale. Dzięki niej możemy dodatkowo doładować silnik spalinowy. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze wyprowadzone przez sprężarkę zasila silnik. W ten sposób do cylindra dostaje się większa ilość powietrza, co powoduje wzrost jego mocy nie zmieniając jednak jego sprawności. Wprowadzenie silników z turbosprężarkami do powszechnego użytku w samochodach ciężarowych (od 1938 roku) oraz osobowych (od 1973 roku) stanowiło ważny moment w historii motoryzacji. Od samego początku konstruktorzy szukali sposobu na poprawę sprawności silnika poprzez zwiększenie jego mocy, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Obecnie większość samochodów poruszająca się po naszym drogach jest wyposażona w silniki doładowane, co potwierdza sukces konstruktorów. Jednak jak każda część w samochodzie, tak i turbosprężarka może ulec awarii. Powinniśmy udać się wtedy do specjalistycznego serwisu turbosprężarek, np.
Turbojulita, gdzie fachowcy zajmą się naszym samochodem. Silnik doładowany ma większą moc oraz moment obrotowy już od niskich prędkości obrotowych. Zużycie paliwa w takim silniku jest odpowiednio niższe w porównaniu do silnika wolnossącego. Dla konstruktorów oraz ekologów istotne jest również to, że silniki posiadające turbosprężarki emitują mniej szkodliwych substancji do atmosfery, przez co są bardziej przyjazne dla środowiska. W silnikach doładowanych można wyraźnie zaobserwować łagodniejszy przebieg momentu obrotowego. Ogromną zaletą turbosprężarek jest to, że producenci mogą dowolnie kształtować charakterystykę przebiegu momentu obrotowego silnika. Dotyczy to zwłaszcza samochodów ciężarowych, gdzie wydłużono moment pomiędzy zmianami biegów. Silniki doładowane są również znacznie sprawniejsze w górzystym terenie, gdzie silnik wolnossący miałby problemy. Dzięki doładowanym silnikom samochody ciężarowe, mimo swoich gabarytów, nie mają większych trudności z przemieszczaniem się w górzystym terenie. Montowanie silników z turbosprężarką we współczesnych samochodach osobowych miało korzystny wpływ na osiągi, zużycie paliwa oraz emisję spalin. Niestety, nie wpłynęło to na awaryjność tych jednostek napędowych. Niewłaściwie eksploatowane silniki turbodoładowane dosyć szybko ulegają awarii, szczególnie sama turbosprężarka. Oczywiście silniki wolnossące, które są niewłaściwie eksploatowane także się psują, jednak silniki doładowane są bardziej czułe na zmiany oleju w silniku lub filtrów powietrza. Psująca się turbosprężarka powoduje powstawanie problemów związanych z czasem naprawy, regeneracją i kosztami z tym związanymi. Jednak jeśli zlecimy naprawę doświadczonym fachowcom ze specjalistycznego serwisu (np.
Turbojulita), to wykonają oni swoją pracę szybko i profesjonalnie. Innymi czynnikami, które przyczyniają się do usterek silników z turbosprężarkami są:
- źle zregenerowana turbosprężarka,
- nieprawidłowy montaż turbosprężarki,
- zmniejszona wydajność pompy olejowej,
- uszkodzone przewody dolotowe lub wylotowe,
- zablokowane kierownice zmiennej geometrii.
W związku z tym, że silniki turbodoładowane mają więcej zalet niż wad, są montowane w większości samochodów. Pomijając momenty, kiedy trzeba poddać naszą turbosprężarkę regeneracji, możemy cały czas cieszyć się większą płynnością jazdy oraz mniejszym zużyciem paliwa.