3 stycznia 2019

Kategoria:
Motoryzacja

Jak rozpoznać usterki zawieszenia?
5 (100%) / 2 głosów

Jak rozpoznać usterki zawieszenia?

Stan zawieszenia samochodu to jeden z głównych czynników decydujących o poziomie naszego komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy. Ogromne obciążenia, jakim poddawane są elementy zawieszenia, prowadzi do ich zużywania i usterek. Nie wolno ich lekceważyć, bowiem stanowią one zagrożenie dla nas, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu. Po czym jednak poznać nieprawidłowości w działaniu zawieszenia?

Amortyzatory

Zadaniem amortyzatorów jest tłumienie wstrząsów powstających podczas jazdy w celu zapewnienia komfortu jazdy i ochrony pozostałych elementów samochodu przed negatywnymi skutkami wibracji.

Wadliwe działanie amortyzatora skutecznie odczujemy na własnym ciele – mówi przedstawiciel serwisu AutoUkładnie są one w stanie spełniać swojego zadania, co objawia się regularnym kołysaniem samochodu, podskakiwaniem na nierównościach i tak zwanym nurkowaniem podczas hamowania. Zauważymy również szybsze zużywanie się bieżnika, wydłużenie drogi hamowania oraz dobiegające spod podwozia stuki. Amortyzatory powinno wymieniać się parami, żeby uniknąć ich nierównomiernego zużywania się.

Sprężyny

To elementy resorujące, często mylone z amortyzatorami, co wynika z faktu, że działają wspólnie i tworzą główny podzespół zawieszenia. Sprężyny są dość trwałe i rzadko ulegają awariom. Kiedy jednak do tego dojdzie, będziemy mogli rozpoznać to po odgłosach strzelania sprężyny podczas skręcania kół na postoju, a także pochyleniu samochodu na jedną ze stron.

Końcówka drążka kierowniczego

Usterkę tego elementu możemy rozpoznać, kiedy zauważymy ściąganie samochodu w jedną ze stron. Innym powszechnym objawem zużytej końcówki są wibracje i luzy na kierownicy oraz stuki dobiegające spod maski, niezależnie od tego czy samochód jedzie czy stoi. Zużytą końcówkę drążka kierowniczego możemy zdiagnozować poprzez podniesienie samochodu na podnośniku, a następnie sprawdzenie, czy na kole pojawia się luz podczas poruszania kierownicą. Będziemy potrzebować do tego pomocy drugiej osoby.

Sworznie wahaczy

Przyczyną ich zużywania się i awarii są długie jazdy po nierównościach – usterki objawiają się głównie pukaniem, szczególnie intensywnym na wybojach. Podobnie jak w przypadku końcówki drążka kierowniczego do wykonania testu sprawności wahacza konieczne będzie podniesienie samochodu. Następnie należy chwycić koło u góry i dołu, przyciągnąć do siebie i odepchnąć. Jeśli wyczujemy luz i usłyszymy pukanie, będzie to świadczy o uszkodzenia sworzni.

Podsumowując – wiele awarii zawieszenia można rozpoznać, kiedy podczas jazdy lub postoju usłyszymy dobiegające z okolic kół stukanie i inne dźwięki. Symptomatyczne jest również pogorszenie warunków jazdy, utrata kontroli nad kierunkiem jazdy, luzy na kierownicy.