system-kierowniczy
28 maja 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Jak rozpoznać usterki maglownicy i co warto wiedzieć o jej naprawie?
5 (100%) / 1 głosów

Jak rozpoznać usterki maglownicy i co warto wiedzieć o jej naprawie?

Maglownica to zębatkowa przekładnia kierownicza w pojeździe, której efektem pracy jest skręt kół. Jest to bardzo ważna część układu kierowniczego w samochodzie, gdyż umożliwia właściwy kierunek poruszania się i tym samym zapewnia bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Jakie sygnały świadczą o usterce maglownicy? Kiedy warto zająć się jej regeneracją i naprawą? Dowiedz się więcej, jak rozpoznać usterkę przekładni układu kierowniczego.

Maglownica układu kierowniczego – jak rozpoznać usterkę?

Maglownica, czyli zębatkowa przekładnia kierownicza, umożliwia przeniesienie ruchów kierownicy na mechanizm zwrotniczy, co w rezultacie skutkuje skrętem kół. Dlatego też przemierzając wiele kilometrów samochodem, należy liczyć się z tym, że podzespoły układu kierowniczego ulegają ciągłemu zużyciu. W teorii mówi się, że maglownica powinna wytrzymać minimum 100 tys. km przebiegu, w praktyce jednak często okazuje się, że niektóre jej elementy ulegają szybszemu uszkodzeniu. Do najczęstszych napraw elementów maglownicy zalicza się wymianę końcówek drążków kierowniczych, a także same drążki kierownicze. Do ich głównych zadań należy amortyzacja wstrząsów, dlatego bez ich wymiany dochodzi do szybszego zużycia całości maglownicy. Jeśli drążki kierownicze są uszkodzone, słychać ich stukot w trakcie skręcania oraz jazdy po nierównej drodze. Z kolei, jeśli to maglownica jest uszkodzona, to również z łatwością można to rozpoznać – podczas jazdy na dole kierownicy można czuć tzw. luz, a także wyczuwalne jest przeskakiwanie przekładni. Ponadto, usterka maglownicy stwierdzana jest również wtedy, gdy pojawiają się objawy takie jak: wyciek oleju hydraulicznego z układu wspomagania, brak wspomagania w jedną stronę, a także nierówna siła wspomagania w obie strony.

Naprawa maglownicy – co trzeba wiedzieć?

Należy podkreślić, że jeśli maglownica układu kierowniczego daje objawy wskazujące na jej usterkę, konieczna jest wizyta u mechanika. Uszkodzona maglownica wymaga natychmiastowej naprawy, dlatego zaleca się jak najszybsze udanie się do serwisu. Wybierając specjalistę należy dowiedzieć się, czy oprócz regeneracji wykonuje także demontaż i montaż przekładni.

Podczas naprawy najczęściej szlifuje się listwę oraz nakłada na nią chrom techniczny. Następnie tulejuje obudowę zaworu dystrybucyjnego, a także honuje cylinder obudowy – mówi specjalista z AutoUkład z Tomaszowic.

Po tak przeprowadzonej renowacji składa się urządzenie – w tym miejscu konieczna jest także wymiana zestawu uszczelnień na nowy.