Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak przygotować montażownicę i wyważarkę do sezonu?
ABC postępowania z montażownicą
Przez lata współpracy z zakładami wulkanizacyjnymi zauważyliśmy wiele prawidłowości wpływających na działanie maszyn tam używanych . Warto wspomnieć o kilku podstawowych czynnościach które regularnie wykonywane znacznie wydłużają żywotność urządzeń… Dokładnie czyścimy stół oraz obudowę, okolice szczęk i prowadnice używając do tego sprężonego powietrza, oraz szmatki ewentualnie szczotki a do smarowania tych miejsc stosujemy nie tłuste smary np. suchy smar aby brud nie przywierał do tych powierzchni. Po wykonaniu tych czynności, należy sprawdzić szczelność przewodów elektrycznych/pneumatycznych . Jakiekolwiek przebicia powinny być odnotowane i zgłoszone do serwisu. Kolejną istotną rzecz stanowi dokręcenie koniecznych mocowań aby usunąć powstające luzy.Przed uruchomieniem samego urządzenia trzeba jeszcze podłączyć pneumatykę , zaglądając uprzednio do odwadniacza oraz uzupełnić poziom oleju w naolejaczu. Stosuje się do tego specjalny olej do narzędzi pneumatycznych. Należy wyregulować dawkę oleju podawaną do montażownicy. Przyjmuje się , że na dwa pełne cykle zbijaka naolejacz powinien podać jedną kroplę oleju. Kontrolą powinny być również objęte elementy dodatkowe – nakładki na stopkę, szczęki czy też zbijak które zabezpieczają felgi przed uszkodzeniem podczas montażu oraz demontażu opon . Wiele osób zapomina o sprawdzeniu stanu tak podstawowych akcesoriów, jak pędzel i pasta montażowa. Warto również zaopatrzyć się w zapas zaworów. Kiedy wreszcie uruchomimy urządzenie , ustawiamy ciśnienie robocze na poziomie 6-8 Bar i dokładnie sprawdzamy pracę maszyny, weryfikując po kolei wszystkie jej funkcje i kierunek obrotów – objaśnia specjalista firmy Wulcar, dysponującej wyposażeniem warsztatowym dla zakładów wulkanizacyjnych
Przygotowanie wyważarki krok po kroku
Przygotowanie wyważarki do kół należy rozpocząć od oceny wizualnej urządzenia. Wał powinien podlegać dokładnym sprawdzeniom pod kątem luzów, płynności obrotów, zużycia/uszkodzenia gwintu. Uważnym okiem należy też spojrzeć na nakrętkę szybkomocującą. Jeżeli przeskakuje ona na wale może to nam uniemożliwić prawidłowe dokręcenie koła do wyważarki. Ocenie powinny też podlegać stożki centrujące – pod kątem ewentualnych wgnieceń czy też zniszczeń. Jeżeli wszystko jest w jak najlepszym porządku, można przystąpić do uruchomienia wyważarki. Najlepiej uczynić to co najmniej kilka dni przed rozpoczęciem sezonu, aby nie być zaskoczonym ewentualnymi awariami i mieć czas na serwisowanie urządzenia. Wiele o stanie wyważarki dowiemy się wykonując jej kalibrację. Wytyczne jak tego dokonać powinny znajdować się w instrukcji załączonej do urządzenia. Autokalibracja przywraca ustawienia znamionowe wyważarki które mogły się zmienić w trakcie użytkowania. Taką czynność powinniśmy robić co sezon aby mieć pewność , że wyważarka prawidłowo działą. Na koniec, dla komfortu pracy, wypada skompletować resztę niezbędnego wyposażenia – nakrętki szybkomocujące, stożki centrujące, cyrkiel wulkanizacyjny, szczypce (cęgi) do nabijania ciężarków oraz zapas ciężarków i zaworów. Tylko zadbane i sprawdzone urządzenia będą w stanie działać zgodnie z wymaganiami.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana