jazda-na-gokarcie
16 lipca 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Jak nauczyć się jazdy na gokarcie?
5 (100%) / 2 głosów

Jak nauczyć się jazdy na gokarcie?

Jazda na gokarcie to sposób na świetną rozrywkę i udany wypad z rodziną lub z przyjaciółmi. Jeśli jednak chcemy nieco czerpać z tego jeszcze większa frajdę, powinniśmy opanować podstawowe techniki jazdy. Dzięki temu uda nam się pokonać tor w lepszym tempie, a emocje będą jeszcze większe. Dlatego przedstawiamy krótki poradnik jazdy na gokartach. Jak się do tego zabrać?

Jazda na gokartach – dla początkujących

Na początek warto powiedzieć trochę o tym, jak skonstruowane są gokarty. Te, które znajdziemy na torach wyścigowych, to najczęściej pojazdy amatorskie, które nie posiadają biegów. Kierowca musi się więc skupić przede wszystkim na obsłudze kierownicy i na operowaniu pedałami. Ważne jest także to, że gokarty nie posiadają żadnego wspomagania kierownicy, przez co trudniej jest zapanować nad takim pojazdem. Trzeba przyznać, że daje to pewną przewagę kierowcom silniejszym fizycznie. Pojazd nie ma zawieszenia, a jego opony nie posiadają bieżnika, co jest charakterystyczne dla pojazdów sportowych. Zarówno napęd jak i hamulce stosowane są tu tylko na tylne koła. Kluczowa dla udanej jazdy gokartem jest odpowiednia pozycja. Wtedy zdecydowanie łatwiej będzie nam manewrować pojazdem. Dobrym sposobem jest odchylenie fotelu maksymalnie do tyłu, co spowoduje dociążenie tyłu pojazdu. Przy odchylaniu fotela musimy jednak pamiętać o tym, by mieć swobodny dostęp do kierownicy i do pedałów. Na pierwszy gokartowy wyścig warto się wybrać w sprawdzone miejsce, w którym pasują prawdziwi pasjonaci, takie jak Kart W1.

Ważne czynniki przy jeździe gokartem

Na to, jak będzie nam się jeździć gokartem wpływ ma wiele czynników, a umiejętności kierowcy są tylko jednym z nich. Duże znaczenie ma tutaj przede wszystkim odpowiednia, zapewniająca dobrą przyczepność nawierzchnia. Dobry tor kogartingowy powinien być asfaltowy. Ogromne znaczenie ma także to, w jakim stanie jest pojazd, oraz czy ma dobre ogumienie. Przed startem powinniśmy też ocenić wilgotność toru, bo jest ona kluczowa dla przyczepności pojazdu. Styl jazdy powinniśmy dopasować do naszej wagi – pokonanie zakrętów będzie trudniejsze dla lżejszych kierowców, ale za to będą oni mogli szybciej rozpędzić pojazd do wysokiej prędkości. Ciśnięcie gazu do dechy nie jest jednak najlepszą taktyką na wygranie wyścigu. Najważniejsze jest jechanie uważnie i zwracanie uwagi na oznaczenia – zwłaszcza, jeśli kiepsko znamy tor. Największym wyzwaniem zawsze jest pokonywanie zakrętów. Powinniśmy starać się wjeżdżać w nie z małą prędkością, ale już przy wyjeździe znów mocno rozpędzać pojazd. Wykorzystujmy też całą szerokość toru gokarotowego, by łagodzić łuki.