Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działa turbosprężarka samochodowa?
Budowa turbosprężarki samochodowej
Turbosprężarka została opatentowana w 1905 roku. Kiedy znalazła praktyczne zastosowanie? Od 1938 zaczęto montować ją w samochodach ciężarowych, a od 1973 roku – w osobówkach. Jej budowa i sposób pracy są w zasadzie nieskomplikowane. Dwa główne komponenty to turbina i sprężarka, stanowiące odpowiednio część gorącą i zimną. Określenia te związane są z temperaturą przepływających gazów. Część gorąca stanowi element układu wylotowego jednostki napędowej. Część zimna jest z kolei elementem układu dolotowego. Turbina i sprężarka zawierają również wirniki, które połączone są wspólnym wałem. Obie strony są zabudowane kadłubami, złączonymi przez trzeci, środkowy kadłub. W turbosprężarce znajdują się również pierścienie uszczelniające, łożyska ślizgowe, łożyska oporowe i kanały olejowe. Na budowie turbosprężarek najlepiej znają się serwisy samochodowe – takie jak serwis Moto Press, które wykonują ich regenerację. Jeżeli nie chcemy odwiedzić jednego z nich, musimy we właściwy sposób obchodzić się z silnikiem, ale o tym za chwilę. Przejdźmy do działania tego mechanizmu.Sposób działania turbosprężarki samochodowej
Turbosprężarkę napędzają gazy wylotowe silnika spalinowego, przepływające przez wirnik turbiny. Jego prędkość może dochodzić do 200 000 obrotów na minutę! Wydalane przez układ wydechowy gazy napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która dzięki temu wtłacza do cylindrów silnika większą ilość powietrza. Co za tym idzie, do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, powodując spalanie w tej samej objętości komory większej ilości paliwa. Efektem jest wzrost mocy silnika. Niegdyś turbosprężarki montowano jedynie w samochodach sportowych. Teraz coraz częściej spotykamy się z nimi w autach osobowych, ponieważ są sposobem na obniżenie zużycia paliwa.Silnik z turbosprężarką wymaga specjalnego traktowania!
Jeśli chcemy, aby silnik z turbosprężarką sprawnie działał i nie wymagał serwisu, musimy właściwie się z nim obchodzić.Jak dbać o turbosprężarkę?
- używać wyłącznie wysokiej jakości olejów, zalecanych przez producenta naszego pojazdu
- rozgrzać silnik przed jazdą – po uruchomieniu ustawmy na chwilę bieg jałowy, aby olej mógł dotrzeć do każdego zakamarka silnika,
- nie gasić nagle rozpędzonego silnika. To zakazane zwłaszcza po długiej, dynamicznej jeździe! Przynajmniej na kilkanaście sekund powinniśmy wyhamować obroty turbiny, przełączając się na bieg jałowy,
- regularnie wymieniać filtr powietrza,
- pamiętać o systematycznym sprawdzaniu poziomu oleju silnikowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana