Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dbać o silnik z turbosprężarką?
O czym należy pamiętać korzystając z turbosprężarki?
Turbosprężarka jest przydatnym urządzeniem, jednak jego obsługa wymaga uwagi i odpowiedzialności. Dość łatwo ją uszkodzić, co w konsekwencji oznacza uszkodzenia całego silnika. Dlatego warto przestrzegać kilka zasad, między innymi:- Pamiętamy o utrzymaniu prawidłowego poziomu oleju – olej zmniejsza obciążenie łożysk i chłodzi gładzie. Nieodpowiednio dobrany olej lub jego niedostatek prowadzi do zatarcia i uszkodzenia turbiny. Dlatego należy pamiętać o kontrolowaniu poziomu oleju i utrzymywaniu go w górnych granicach poprzez systematyczne uzupełnianie
- Po odpaleniu silnika nie wkręcamy go na obroty dopóki się nie nagrzeje. Nagrzanie silnika powoduje wzrost temperatury oleju – należy pamiętać, że dopiero rozgrzany olej w należyty sposób chronika łożyska wirnika turbiny.
- Nie gasimy silnika od razu po zaparkowaniu – turbina potrzebuje czasu, by się zatrzymać, czas ten wydłuża się proporcjonalnie do wysokości obrotów silnika. Dlatego warto po zatrzymaniu samochodu poczekać kilkadziesiąt sekund, zanim zgasimy silnik.
- Regularne kontrole – podobnie jak każdy inny podzespół samochodu, również turbosprężarka wymaga okresowych kontroli. Podczas przeglądu należy szczególną uwagę poświęcić filtrowi powietrza – użytkowanie turbo sprawia, że zanieczyszcza się on znacznie szybciej, zwłaszcza jeśli dużo czasu spędzamy jeżdżąc po mieście.
Blow-off i turbo timer – co to daje?
Zawór blow-off montowany jest w kolektorze dolotowym i dba o prawidłowe ciśnienie w układzie. Zapobiega nagłemu zdławieniu turbiny przy zdjęciu nogi z gazu. Jego zamontowanie pozytywnie wpływa na żywotność sprężarki, zmniejsza również efekt turbodziury w średnim zakresie obrotów. Turbo timer to urządzenie elektroniczne, które zapobiega zatarciu turbiny. W praktyce uniemożliwia wyłączenie silnika, jeśli wirnik jeszcze się kręci. Dobrze zaprogramowany turbo timer może wydłużyć jej żywotność nawet o o 30%. W samochodach sportowych z wysokim ciśnieniem doładowania to praktycznie element obowiązkowy.Turbo grzeje, turbo...
Najbardziej delikatne punkty w silniku doładowanym to sama turbina i układ jej smarowania. Uważać trzeba również na wszystkie połączenia układu dolotowego, rury i giętkie węże. W przypadku sprężarki wszystko polega na precyzji wykonania i trudnych warunkach jej pracy. Po pierwsze, spaliny napędzające wirnik mają temperaturę około 600 stopni Celsjusza. Po drugie, oś wirnika sprężarki kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. To powoduje duże obciążenie wszystkich łożysk, a ich zatarcie równoznaczne jest ze zniszczeniem turbiny. System smarowania turbiny ma zapobiegać nadmiernemu obciążeniu łożysk, czy to kulowych, czy ślizgowych. Olej pod ciśnieniem nie tylko smaruje, ale i chłodzi gładzie. Pod tym jednak warunkiem, że wszystko działa poprawnie, olej jest odpowiednio dobrany i dostarczany w odpowiednich ilościach. Dolot powietrza do sprężarki jest o tyle ważny, że każdy obcy przedmiot w sprężarce oznacza katastrofę. Dolot musi być zatem bezwzględnie szczelny i czysty. Dotyczy to każdego elementu, począwszy od filtra powietrza, przez plastikowe lub stalowe rury, giętkie węże, a na samym kolektorze dolotowym kończąc.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana