silnik-z-turbosprezarka
4 października 2016

Kategoria:
Motoryzacja

Jak dbać o silnik z turbosprężarką?
5 (100%) / 1 głosów

Jak dbać o silnik z turbosprężarką?

Turbosprężarka jest urządzeniem, dzięki któremu możliwe jest znaczne zwiększenie mocy silnika bez zwiększania jego masy. Po raz pierwszy została opatentowana już na początku XX wieku, jednak dopiero po kilkudziesięciu latach zaczęto w nią wyposażać silnik samochodów ciężarowych – pierwsze samochody osobowe fabrycznie wyposażone w turbosprężarki pojawiły się w latach 70-tych. Obecnie wiele osób decyduje się na montaż tego urządzenia w silniku swojego samochodu. Warto pamiętać, że podobnie jak każdy inny element samochodu, również turbosprężarki potrzebują do właściwego funkcjonowania odpowiedniej eksploatacji i konserwacji.

O czym należy pamiętać korzystając z turbosprężarki?

Turbosprężarka jest przydatnym urządzeniem, jednak jego obsługa wymaga uwagi i odpowiedzialności. Dość łatwo ją uszkodzić, co w konsekwencji oznacza uszkodzenia całego silnika. Dlatego warto przestrzegać kilka zasad, między innymi:

  • Pamiętamy o utrzymaniu prawidłowego poziomu oleju – olej zmniejsza obciążenie łożysk i chłodzi gładzie. Nieodpowiednio dobrany olej lub jego niedostatek prowadzi do zatarcia i uszkodzenia turbiny. Dlatego należy pamiętać o kontrolowaniu poziomu oleju i utrzymywaniu go w górnych granicach poprzez systematyczne uzupełnianie
  • Po odpaleniu silnika nie wkręcamy go na obroty dopóki się nie nagrzeje. Nagrzanie silnika powoduje wzrost temperatury oleju – należy pamiętać, że dopiero rozgrzany olej w należyty sposób chronika łożyska wirnika turbiny.
  • Nie gasimy silnika od razu po zaparkowaniu – turbina potrzebuje czasu, by się zatrzymać, czas ten wydłuża się proporcjonalnie do wysokości obrotów silnika. Dlatego warto po zatrzymaniu samochodu poczekać kilkadziesiąt sekund, zanim zgasimy silnik.
  • Regularne kontrole – podobnie jak każdy inny podzespół samochodu, również turbosprężarka wymaga okresowych kontroli. Podczas przeglądu należy szczególną uwagę poświęcić filtrowi powietrza – użytkowanie turbo sprawia, że zanieczyszcza się on znacznie szybciej, zwłaszcza jeśli dużo czasu spędzamy jeżdżąc po mieście.

W przypadku nadmiernego zużycia lub awarii turbosprężarki konieczne będzie serwisu, specjalizującego się w regeneracji turbosprężarek. Usługi z tego zakresu znajdziemy w ofercie firmy TurboReg.

Blow-off i turbo timer – co to daje?

Zawór blow-off montowany jest w kolektorze dolotowym i dba o prawidłowe ciśnienie w układzie. Zapobiega nagłemu zdławieniu turbiny przy zdjęciu nogi z gazu. Jego zamontowanie pozytywnie wpływa na żywotność sprężarki, zmniejsza również efekt turbodziury w średnim zakresie obrotów.

Turbo timer to urządzenie elektroniczne, które zapobiega zatarciu turbiny. W praktyce uniemożliwia wyłączenie silnika, jeśli wirnik jeszcze się kręci. Dobrze zaprogramowany turbo timer może wydłużyć jej żywotność nawet o o 30%. W samochodach sportowych z wysokim ciśnieniem doładowania to praktycznie element obowiązkowy.

Turbo grzeje, turbo…

Najbardziej delikatne punkty w silniku doładowanym to sama turbina i układ jej smarowania. Uważać trzeba również na wszystkie połączenia układu dolotowego, rury i giętkie węże.

W przypadku sprężarki wszystko polega na precyzji wykonania i trudnych warunkach jej pracy. Po pierwsze, spaliny napędzające wirnik mają temperaturę około 600 stopni Celsjusza. Po drugie, oś wirnika sprężarki kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. To powoduje duże obciążenie wszystkich łożysk, a ich zatarcie równoznaczne jest ze zniszczeniem turbiny.

System smarowania turbiny ma zapobiegać nadmiernemu obciążeniu łożysk, czy to kulowych, czy ślizgowych. Olej pod ciśnieniem nie tylko smaruje, ale i chłodzi gładzie. Pod tym jednak warunkiem, że wszystko działa poprawnie, olej jest odpowiednio dobrany i dostarczany w odpowiednich ilościach.

Dolot powietrza do sprężarki jest o tyle ważny, że każdy obcy przedmiot w sprężarce oznacza katastrofę. Dolot musi być zatem bezwzględnie szczelny i czysty. Dotyczy to każdego elementu, począwszy od filtra powietrza, przez plastikowe lub stalowe rury, giętkie węże, a na samym kolektorze dolotowym kończąc.