12 maja 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Instalacja LPG w samochodzie. Jak to działa?
5 (100%) / 1 głosów

Instalacja LPG w samochodzie. Jak to działa?

Systemy zasilania paliwami gazowymi wykorzystywane w pojazdach samochodowych są złożone z urządzeń i elementów, z których każdy pełni dokładnie określoną funkcję. W jaki sposób instalacja LPG napędza samochód? Od czego zależy jej funkcjonowanie?

Parametry i elementy składowe instalacji LPG

Metoda wykorzystania i konfiguracji instalacji gazowej zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj silnika (zapłon iskrowy/samoczynny), sposób zasilania (jedno-/dwupaliwowy), metoda zasilania paliwem bazowym (gaźnikowa/wtryskowa) oraz rodzaj zastosowanego paliwa (skroplony propan-butan, sprężony/skroplony gaz ziemny). Niezależnie od tego, każdy układ LPG posiada podstawowe elementy bez których nie mógłby poprawnie funkcjonować. Należą do nich m.in.: butle bądź zbiorniki do przechowywania paliwa gazowego, osprzęt zbiornika/butli, filtr gazu, zawór odcinający, reduktor ciśnienia gazu, mieszalnik paliwa gazowego z powietrzem bądź wtryskiwacze, a także przewody stalowe i elastyczne, które umożliwiają wzajemne połączenie poszczególnych elementów.

Jaką drogą podąża gaz? Od zbiornika do reduktora

Skroplony gaz paliwowy jest gromadzony w zbiorniku pod maksymalnym ciśnieniem roboczym (ok. 0,6 MPa). Otwarcie zaworu wylotowego powoduje, że mieszanina propanu i butanu w stanie ciekłym dopływa przewodem do filtra gazu połączonego z zaworem elektromagnetycznym, a następnie (gdy zawór jest otwarty) podąża do reduktora ciśnienia, tzw. parownika.

W reduktorze dochodzi do redukcji ciśnienia mieszaniny, do wartości przypominającej ciśnienie atmosferyczne. W wymienniku ciepła, wchodzącym w skład reduktora, odbywa się natomiast odparowanie mieszaniny i ogrzanie gazu – objaśnia ekspert Auto Gaz Śląsk, firmy świadczącej usługi w zakresie projektowania, wytwarzania i wdrażania systemów zasilania paliwami gazowymi.

Dalsze etapy przepływu gazu

Wymiennik ciepła podlega włączeniu w obieg układu chłodzenia silnika. Za jego sprawą, ciepło oddane przez ciecz chłodzącą umożliwia uniknięcie zbytniego schłodzenia korpusu reduktora w wyniku przemiany fazowej i postępującej z nią ekspansji gazu. Jeśli silnik nie pracuje, zawory zbiornika i reduktora są zamknięte i odcinają dopływ gazu do kolektora ssącego silnika. W czasie pracy silnika, reduktor dopasowuje ilość doprowadzanego do mieszalnika gazu, zależnie od prędkości obrotowej i obciążenia silnika, a tym samym zapewnia dobry skład mieszanki. Skład ten jest precyzowany dzięki regulatorowi przepływu.

Silniki zasilane wyłącznie paliwem gazowym

Jeżeli silnik jest zasilany wyłącznie paliwem gazowym, mieszalnik pełni funkcję gaźnika gazowego. ,,Zgodnie z przepisami, układ zasilana paliwem gazowym powinien posiadać samoczynnie działający zawór odcinający, zamontowany między zbiornikiem gazu a mieszalnikiem. Dzięki temu, eksploatacja samochodu wyposażonego w LPG jest bezpieczniejsza” – dodaje ekspert Auto Gaz Śląsk. W systemach wtrysku paliwa gazowego, mieszalnik jest zastąpiony wtryskiwaczami, a parownik (regulator ciśnienia) odpowiada za odparowanie skroplonego gazu, jak również za zagwarantowanie stałej wartości ciśnienia.