Elementy samochodowej instalacji gazowej
23 kwietnia 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Elementy samochodowej instalacji gazowej
5 (100%) / 2 głosów

Elementy samochodowej instalacji gazowej

W Polsce samochodowe instalacje gazowe na masową skalę zaczęły być instalowane na początku lat 90. Ale historia autogazu na świecie ma znacznie dłuższą historię. Podstawowym atutem systemów autogazu jest to, że pozwalają korzystać z dużo tańszego i bardziej ekologicznego paliwa. Współczesne instalacje gazowe to skomplikowane układy złożone z wielu różnych elementów: począwszy od elektroniki sterującej, przez liczne elementy mechaniczne (jak chociażby wtryskiwacze gazu czy reduktor) po zawory napełniające, odcinające i bezpieczeństwa. Jakie to elementy i jakie są ich funkcje?

Chociaż współczesna sekwencyjna samochodowa instalacja gazowa to układ wielu współzależnych od siebie elementów, to tak naprawdę przeciętnego użytkownika na co dzień „obchodzą” tylko dwa elementy: zawór tankowania (w czasie wizyty na stacji i tankowania) oraz przełącznik benzyna/gaz.

Zawór tankowania (wlew gazu LPG)

Do niego podłączamy pistolet dystrybutora gazu na stacji. Jeszcze kilka lat temu zawory te montowane były przede wszystkim w tylnym zderzaku auta. Dziś coraz częściej wlot gazu umiejscawiany jest pod klapką tuż obok wlewu paliwa.

Przełącznik benzyna/gaz

Montuje się go na desce rozdzielczej, w miejscu widocznym dla kierowcy. Wyświetla informacje o aktualnym trybie zasilania auta (benzyna lub gaz LPG) oraz dodatkowo informuje kierowcę o orientacyjnym poziomie napełnienia zbiornika gazu. Niektóre przełączniki (jak np. przełącznik w instalacjach OPTIMA) mogą też przypominać np. o potrzebie wykonania przeglądu okresowego instalacji gazowej w danym aucie.

Sterownik (komputer gazowy)

To mózg całej instalacji LPG, odpowiedzialny za sterowanie nią. Jego zadanie to interpretowanie danych z komputera benzynowego i na ich podstawie regulowanie ilości mieszanki gazowej, która dostarczana jest do kolektora.

Reduktor (parownik)

Reduktor jest jednym z głównych elementów samochodowej instalacji gazowej. Jego zadanie to zmiana stanu skupienia gazu z ciekłego na lotny oraz zapewnienie odpowiedniej ilości gazu w zależności od aktualnego zapotrzebowania silnika na paliwo.

Wtryskiwacze gazu (pojedyncze lub zintegrowane w tzw. listwę wtryskową)

Wtryskiwacze podają rozprężony gaz do komór spalania silnika. Nowoczesne wtryskiwacze gazu (jak np. znane i cenione wtryskiwacze Barracuda) są konstruowane w taki sposób, aby były na tyle szybkie, precyzyjne i stabilne, aby sposób dawkowania gazu był jak najbardziej zbliżony do pracy oryginalnych wtryskiwaczy benzynowych – wyjaśnia doradca techniczny z firmy ALEX, odpowiedzialny za samochodowe instalacje gazowe OPTIMA.

Filtr fazy lotnej

Urządzenie to montowane jest między reduktorem a listwą wtryskową – odpowiedzialny jest za filtrowanie zanieczyszczeń znajdujących się w mieszance gazowej. Od jego sprawności zależy czystość gazu podawanego do wtryskiwaczy gazowych, dlatego trzeba go wymieniać co około 10 000 przejechanych kilometrów lub przynajmniej raz w roku.

Wielozawór

Jak sama nazwa wskazuje jest to wiele zaworów zintegrowanych w jednym urządzeniu. Jego główną rolą (z punktu widzenia użytkownika auta z instalacją gazową) jest napełnienie zbiornika płynnym gazem LPG, w taki sposób, aby ilość paliwa w zbiorniku nie przekroczyła 80% jego objętości. Poza tym, a może przede wszystkim, stoi on na straży bezpiecznego funkcjonowania całej instalacji gazowej (zawiera m.in. ręczny zwór bezpieczeństwa, zawór zwrotny czy zawór ogniowy).

Zbiornik na gaz

Czyli odpowiednik baku na benzynę – to właśnie w nim magazynowany jest płynny gaz służący jako paliwo do napędzania auta. Zwykle montowane są we wnękach przeznaczonych na koła zapasowe. Zbiornik na autogaz to niezwykle trwałe i odporne, wręcz pancerne konstrukcje. Chodzi o to, aby wykluczyć ryzyko uszkodzenia czy wycieku gazu nawet w momencie wypadku czy pożaru auta.