6 marca 2017

Kategoria:
Motoryzacja

Oceń post

Części samochodowe – nowe czy używane? Krótki poradnik dla właścicieli „czterech kół”

Samochody nie są wieczne. Posiadacze czterech kół doskonale wiedzą, że luksus jaki daje im auto potrafi pochłaniać ogromne koszty i nie chodzi tu jedynie o paliwo, przegląd techniczny czy obowiązkowe składki ubezpieczeniowe.

Samochody nie są wieczne. Posiadacze czterech kół doskonale wiedzą, że luksus jaki daje im auto potrafi pochłaniać ogromne koszty i nie chodzi tu jedynie o paliwo, przegląd techniczny czy obowiązkowe składki ubezpieczeniowe. Prawdziwą studnią bez dna okazują się części zamienne i eksploatacyjne. Jakie psują się najczęściej? Gdzie je kupować i czy warto inwestować w używane? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdą się w niniejszym artykule.

Części eksploatacyjne to przede wszystkim bezpieczeństwo

Człowiek boi się samolotów, promów i innych, niecodziennych środków lokomocji. Statystyki jasno jednak dowodzą, że największa ilość wypadków to ta z udziałem samochodów. Nie zważamy na bezpieczeństwo. Drobne usterki traktujemy z przymrużeniem oka i to stanowi najpoważniejszy problem.

„Stukające zawieszenie”

Po roku, czasem dwóch latach użytkowania pojazdu właściciele zaczynają nieustannie słyszeć charakterystyczne stukanie zlokalizowane w okolicach któregoś z kół. Na początku dźwięk ten jest zauważalny jedynie przy wysokich wzniesieniach lub ostrych zakrętach. Z czasem problem zaczyna się pogłębiać.

Co to może oznaczać?

l Wyeksploatowanie amortyzatorów

l Usterki wahaczy

l Usterki końcówek drążków kierowniczych

l Usterki sworzni

W takich sytuacjach niezbędna jest pomoc specjalisty i jak najszybsze usunięcie problemu.

Siwy dym, plamy, wycieki

To kolejny, typowy problem samochodowy. Wycieki płynów eksploatacyjnych mogą mieć prozaiczną przyczynę – uszczelkę lub bardziej poważną, która będzie wymagała kosztownych remontów.

Na jakie objawy należy jeszcze zwracać uwagę?

l Silnik „bierze” duże ilości oleju – okazuje się, że powodem znikającego oleju silnikowego nie zawsze jest jego wyciek. W najlepszym przypadku problem ten będzie dotyczył uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych, w gorszym usterki turbosprężarki, w najgorszym razie będzie to symptom całkowitego wyeksploatowania jednostki napędowej.

l Szlam pod korkiem wlewu oleju – dla osób, które nie mają na co dzień styczności z usterkami motoryzacyjnymi warto wyjaśnić, że szlam to gęsta maź osadzająca się przy korku wlewu oleju silnikowego. Jeśli maź ta zaczyna przybierać ciemny kolor to może to oznaczać uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

l Przerywana praca jednostki napędowej – czyli potocznie mówiąc „nierówne obroty silnika”. Jest to objaw bardzo uogólniony, który może świadczyć o licznych usterkach. W takich sytuacjach najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie kontakt ze specjalistą.

Kiedy trzeba wymienić części

Objawy zauważone, diagnoza postawiona, więc jest to najwyższa pora na wycenę części zamiennych, które przywrócą pojazd do życia. W tym momencie pojawia się najwięcej pytań ze strony właścicieli problematycznych „czterech kół”. W ramach oszczędności zwykle próbują oni znaleźć niezbędne podzespoły na auto szrotach. Czy to jednak słuszne rozwiązanie? Przyjrzyjmy się wadom i zaletom.

Wady:

l używane części mają krótszą żywotność

l auto szroty nie zawsze udzielają gwarancji (a jeśli już to tylko kilkudniowej – tzw. rozruchowej)

l dostępność do poszczególnych części zamiennych (zwłaszcza do nowych modeli pojazdów) jest ograniczona

l auto szroty nie zawsze prowadzą sprzedaż internetową, dlatego konieczne jest poszukiwanie jedynie w pobliżu miejsca zamieszkania

Zalety

l części zamienne są znacznie tańsze niż nowe

l w pojeździe można zamontować część fabrycznie oryginalną

Mając większy budżet zawsze warto kupować części nowe, a najlepiej pochodzące od sprawdzonego dystrybutora. Wiele sklepów oferuje dziś handel internetowy. To duże ułatwienie a poza tym można natknąć się na prawdziwe okazje cenowe. Przykładem są chociażby części samochodowe Autingo, które rokrocznie kupowane są przez coraz większą liczbę zainteresowanych klientów. Przesłanek, które przemawiają za zakupem nowych części jest mnóstwo – gwarancja, dłuższa żywotność, większa dostępność. Przede wszystkim należy jednak zwrócić uwagę na bezpieczeństwo. Używane podzespoły niestety nie gwarantują, że auto po wizycie w serwisie będzie funkcjonowało jak należy.

Na koniec ciekawostka – nie wszystkie warsztaty samochodowe udzielają gwarancji na swoją pracę kiedy klient zażyczy sobie zamontowania części używanych!

  • mistrzM

    zależy jeszcze co, czasem trudno jest znalezc zamiennnik, ale ogrigal kosztuje, takze wygodniej jest uzywke kupic (tym bardziej jak w dobrym stanie). ae jesli chodzi o sprawy eksploatacyjne to zazwyczaj zamienniki z delphi kupuje. na ich klockach juz ponad rok jeszcze i jest ok

  • Jacek zagrajcie

    Nie ma odpowiedzi na pytanie oryginał, czy zamiennik, czy „używka”. Najlepiej popytać forumowiczów. Do starszego auta lusterko spokojnie można kupić używane, lub zamiennik, który może lekko odstawać jakością np wykonania. Czujniki z reguły zakładam oryginalne, chętnie używane, ale oryginał. Tu doskonałym przykładem jest stara Vectra B, silnik 2.0 i czujnik położenia wałków rozrządu – w przypadku nowego, ale podróbki masz 50/50 szans, że czujnik prawidłowo będzie współpracował z resztą. Reasumując – pytać.