Charakterystyka turbosprężarek Twin Turbo
23 marca 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Charakterystyka turbosprężarek Twin Turbo
Oceń post

Charakterystyka turbosprężarek Twin Turbo

Turbosprężarki, choć zadomowiły się w branży motoryzacyjnej dopiero w ciągu ostatnich dekad, nie są wcale wynalazkiem nowym – pierwszy sprawny model został opatentowany już w 1905 roku. Od tamtego czasu urządzenia te przeszły sporo ewolucję, która doprowadziła między innymi do wytworzenie się nowych typów turbosprężarek – jednym z nim jest TwinTurbo. Jak działa ten mechanizm i czym różni się od zwykłe turbosprężarki

Ogólne zadania turbosprężarki

Zadanie turbosprężarki TwinTurbo w niczym nie różni się od funkcji innych typów tego urządzenia: dzięki jej zastosowaniu możliwe jest znaczące zwiększenie mocy silnika bez zwiększania jego masy oraz wielkości. Bardzo łatwo zauważyć tę korelację między gabarytami silnika a jego osiągami: im większy silnik, tym potężniejszą mocą dysponuje. Oczywiście dzieje się tak tylko do pewnego punktu, powyżej którego przyrost mocy jest dużo niższy niż przyrost wielkości silnika – silnik staje się po prostu zbyt masywny. Poprzez wykorzystanie turbosprężarki możliwe jest ominięcie tej zależności – wyposażony w nią silnik zyskuje dużo większą moc, nic wynikałoby z jego konstrukcji. W jaki sposób? Poprzez dostarczenie do silnika większej ilości tlenu, niezbędnego do spalania paliwa. To proste: im więcej tlenu dostarczymy, tym skuteczniejsze będzie spalanie paliwa. A im skuteczniejsze spalanie, tym więcej energii do napędzania silnika uzyskamy.

Turbosprężarka TwinTurbo

Na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest kilka różnych rodzajów turbosprężarek. Dwa z nich są dość podobnie: mianowicie TwinTurbo i BiTrubo. Na czym polega różnica między nimi? BiTurbo to, jak łatwo się domyślić, system składający się z dwóch turbosprężarek pracujących równolegle – dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest poprawienie nadążności pracy układu doładowania w chwili nagłej zmiany obciążenia silnika. A TwinTurbo?

Tutaj podobnie mamy do czynienie z układem podwójnym – mówi przedstawiciel firmy Turbo Julita – Różnica polega na tym, że turbosprężarki są różnych rozmiarów. Mniejsza z nich działa w zakresie niskich obrotów silnika, tj do 1500 obrotów na minutę. Wraz ze wzrostem obrotów załącza się druga, większa turbosprężarka – w momencie osiągnięcia 2500 obrotów na minutę stanowi ona już jedynie doładowanie dla silnika.

Czemu służy ten podział? Odpowiedź jest prosta: pozwala on poprawić pracę urządzenia w całym zakresie prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu turbosprężarka jest w stanie dostarczyć silnikowi dodatkowej mocy nawet przy niskich obrotach.