turbosprężarka
6 marca 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Budowa turbosprężarki
5 (100%) / 2 głosów

Budowa turbosprężarki

Turbosprężarka to urządzenie skromne gabarytowo, a zarazem dość skomplikowane pod względem budowy. Poszczególne elementy konstrukcji powinny być wykonane z wysokostopowych materiałów, zapewniając niezawodne funkcjonowanie przez długi czas, przy bardzo wysokich obciążeniach. Jak dokładnie jest zbudowana turbosprężarka? W jaki sposób wpływa na parametry silnika? Spróbujmy odpowiedzieć na te istotne pytania.

Budowa korpusu. Turbina i sprężarka

Obudowa (korpus) turbosprężarki składa się z dwóch głównych elementów o muszlowatym kształcie – turbiny oraz sprężarki.

Turbinę często określa się mianem części gorącej tubosprężarki. To miejsce, przez które przechodzą wszelkie spaliny wydostające się z cylindrów silnika. Częścią zimną jest natomiast sprężarka. Stanowi ona element układu dolotowego, przez który przechodzi powietrze trafiające do jednostki napędowej – objaśnia ekspert P.P.H.U. TURBO, firmy świadczącej usługi sprzedaży i regeneracji turbosprężarek.

Wirniki turbosprężarki

Wewnątrz turbosprężarki znajduje się wałek na krańcach którego zamontowane są dwa wirniki. Jeden z nich to element turbiny, a drugi sprężarki. Wirniki są zespolone z wałkiem na sztywno, wskutek czego osiągają jednakową prędkość obrotową. Co to oznacza? Spaliny trafiające do części gorącej turbosprężarki rozpędzają wirnik turbiny, a jednocześnie przez wałek przekazują obroty na wirnik sprężarki, co powoduje zwiększenie ciśnienia powietrza w układzie dolotowym i wtłaczanie jego większej ilości do cylindrów silnika. A to wciąż nie wszystko. Należy wiedzieć, że niektóre modele turbosprężarek stanowią odmiany ze zmienną geometrią. Ich cechą charakterystyczną są niewielkie obrotowe łopatki (tzw. kierownice turbiny) umieszczone w turbinie w układzie kołowym. Mają one za zadanie kierować spaliny na wirnik turbiny tak, by optymalnie wykorzystać ich ilość oraz prędkość.

Korpus środkowy i łożyska

Korpus środkowy to część umiejscowiona między turbiną i sprężarką, łącząca oba wspomniane elementy. Jednocześnie, stanowi też ona obudowę dla łożyskowania wałka. Układ łożysk odgrywa ważną rolę. Wirniki osiągają zawrotną prędkość 100 tys. obrotów na minutę, przez co konieczne jest utrzymanie właściwej pozycji i jak najmniejszych oporów wałka. Układ dwóch łożysk – ślizgowego i oporowego – jest w stanie sprostać temu zadaniu.

Elementy uzupełniające

Elementami uzupełniającymi budowę turbosprężarki są kanaliki olejowe. Odpowiadają one za chłodzenie i smarowanie układu. Należy też wspomnieć o pierścieniach uszczelniających, które zapobiegają przedostawaniu się oleju do wirników. Całą konstrukcję wieńczy zawór sterujący pracą turbosprężarki, zależnie od aktualnego zapotrzebowania danego silnika.

Układ idealny

Budowa turbosprężarki nie należy do najprostszych, jednak przecież nie o prostotę tu chodzi. Dzięki odpowiedniemu, wręcz koronkowemu zaprojektowaniu każdego elementu, cały układ może działać bez zarzutów przez wiele tysięcy przejechanych kilometrów. Po czasie można dokonać regeneracji turbosprężarki, chyba że została ona uszkodzona w sposób nieodwracalny. Specjaliści staną na wysokości zadania, przy przywrócić urządzenie do życia.