skuter-sniezny-budowa
7 maja 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Budowa skuterów śnieżnych
5 (100%) / 5 głosów

Budowa skuterów śnieżnych

Fakt, że skutery śnieżne są z nami od około stu lat, może zostać uznany za interesującą ciekawostkę. Oznacza także, że sposoby konstruowania skuterów śnieżnych miały wiele czasu, by ewoluować do stopnia, jaki znamy obecnie. I chociaż zima w Polsce bywa kapryśna, nie zawsze zapewniając odpowiednie do jazdy skuterem śnieżnym warunki, wszyscy miłośnicy białego szaleństwa doceniają wrażenia, jakie zapewnia przejażdżka tego rodzaju pojazdem.

Krótka historia skuterów śnieżnych

Sanie motorowe, które uważane są za protoplastów współczesnego skutera śnieżnego, zostały skonstruowane już w 1908 roku. Od tego czasu musiało minąć aż szesnaście lat, by w USA pojawiły się pierwsze prototypy skuterów. Echa tych konstrukcji nadal pobrzmiewają w produkowanych obecnie pojazdach, choć ich parametry uległy wielu zmianom. Skuter śnieżny łączy w sobie zalety dwóch teoretycznie niekompatybilnych środków lokomocji – skutera oraz sań. Z tego względu wczesne odmiany tego pojazdu nazywano wprost saniami motorowymi. Dobry skuter śnieżny nie ma problemu z poruszaniem się po śniegu i lodzie, drogach i bezdrożach. Oczywiście największą popularnością cieszą się one w krajach bliższych kołu podbiegunowemu niż Polska, ale także u nas istnieje spora szansa na to, że uda się pojeździć skuterem śnieżnym – szczególnie na terenach górskich. Istotne jest przede wszystkim to, by wybrać odpowiedni, spełniający nasze wymagania model. We właściwym zakupie pomogą specjaliści z firmy Taurus Sea Power zajmującej się dystrybucją nie tylko skuterów śnieżnych, lecz także quadów, łodzi i skuterów wodnych.

Różnice w budowie skuterów śnieżnych

Zasadniczo każdy ze skuterów śnieżnych działa w podobny sposób. Napędzany jest przez silnik wprawiający w ruch gąsienicę znajdującą się w jego tylnej części. W zależności od wersji pojazdu, może być on wyposażony w jedną gąsienicę lub w dwie. To dzięki działaniu gąsienic skuter śnieżny osiąga dużą przyczepność nawet na bardzo śliskiej powierzchni. Z przodu skutera znajdują się płozy połączone z kierownicą. Mimo tego mechanizmu większość skuterów śnieżnych wymaga dodatkowego balansowania ciałem, co pozwala na efektywne skręcanie. Skutery różnią się między sobą m.in. typem zastosowanego silnika – może być on dwusuwowy lub czterosuwowy, przy czym współcześnie ten drugi rodzaj jest o wiele bardziej popularny. Różne są także gabaryty poszczególnych modeli pozwalające na przewożenie jednej lub dwóch osób. Zdecydowanie godne rozważenia są zwłaszcza skutery śnieżne wyposażone w przednie zawieszone z podwójnymi wahaczami, które znacząco wpływają na wygodę użytkowania pojazdu.